Tips til billigere handel


 

Ofte får jeg høre at ingrediensene jeg bruker i oppskriftene mine er dyre, og svaret på det er både ja og nei. Sunn, ren og økologisk mat koster gjerne litt mer, men med litt planlegging kan du få dette til en langt billigere penge og matbudsjettet ser brått mye hyggeligere og overkommelig ut.

Jeg får faktisk ikke mange sponsede produkter, så hvis du har trodd det så er det altså helt feil. 99% av matvarene jeg bruker kjøper jeg selv.;) ( selvom jeg selvfølgelig skulle ønske jeg fikk mer sponsede produkter til bloggen)

Nå vil jeg hjelpe DEG til hvordan DU kan spise   s  u  n  t   og  g  o  d  t   på et lavere budsjett! Dette er altså hva jeg gjør.

 

SAMSUNG CSC

3 steg for å komme i gang

1. Finn ut hva/ hvilke matvarer som er viktig for deg i ditt kosthold. Om det er spesielle helsekostprodukter, økologiske egg og grønnsaker, supermat eller enkelte produkter fra de forskjellige kategorier. Prioriter deretter disse produktene, for du MÅ ikke ha alt økologisk, alt av supermat osv, det fungerer rett og slett ikke økonomisk for de fleste mennesker, og i hvert fall ikke for meg! –

2. IKKE heng deg opp i bestemte merker eller butikkjeder, det finnes flere leverandører til sunn mat også.

3. Lag et budsjett, gjør noe med ditt helhetlige kosthold og hold budsjettet.

 

Med disse stegene er du allerde godt i gang, og nå skal jeg guide deg til hvordan du kan handle dine favoritter smartere.

 

DAGLIGVARER

1. Last ned “mattilbud-appen” på din smarttelefon eller nettbrett. – Dette er en app som viser dagligvarebutikkenes tilbudsaviser i ditt fylke. Som Meny, kiwi og Coop osv. Appen oppdateres som regel på søndag/mandag morgen og onsdager for de butikkene som har ekstra helgetilbud. Ut i fra denne appen kan du planlegge dine kjøp hjemme i soffan, uten å gå sulten rundt i butikkene å handle. Jeg velger gjerne hva middagene for uken skal bli ut ifra det som er på tilbud. Planlegger jeg å ha fisk en dag så kjøper jeg den fisken som er på tilbud, verre er det ikke 😉

2. Er det tilbud som 2 for 1 på en vare jeg ofte bruker f.eks kyllingkjøttdeig, kjøper jeg gjerne det og fryser ned den ene pakken hvis jeg ikke får bruk for begge med en gang.

3. “Luretilbud”, noen av de dyrere butikkene som Meny og Spar kjører ofte 30% på grønnsaker og salatblandinger (og andre matvarer), men det hjelper ingen ting hvis sluttsummen på rabatten allikevel er høyere enn grønnsakenes/matvarenes ordinære pris på en rimeligere butikkkjede som Kiwi eller Rema. Da handler jeg heller på Kiwi, Rema eller den butikken som virkelig har de tilbudene som gjør at sluttsummen på kassalappen blir lavere.

4. Billigmerker som f.eks First Price har mange gode produkter som er like bra som dyrere merker. Grønnsaker og frukt f.eks., en banan er en banan! Blandt annet avokado får du til 1/ 5 del av prisen kontra et dyrere merke.Finner jeg umodne billige avokado så lar  jeg de ligge fremme på benken et par dager for å  modnes, eller legger de på et varmt badegulv over natten. Planlegger du middagene er dette ikke noe problem å få tid til.;) Produkter jeg som regel kjøper fra First Price : Kokt skinke, hamburgerrygg, ferske fiskefileter, frossen fisk,- laks, tosk, sei , avokado, frukt og grønt.

5. Kokosmelk, mandelmelk, mandelmel, kokosmel kan blant annet kjøpes på flere daglivarebutikker. Sjekk prisene i nærheten av deg og følg med på tilbud her også

6. Utenlandske “sjapper”. – Her i Drammen, Oslo og sikkert de fleste andre steder har vi såkalte utenlandske småbutikker. I disse butikkene kan du finne store billige pakninger med både krydder, kikerter, nøtter , oliven +++. De fleste har også et stort utvalg av frukt og grønt.

 

HELSEKOST PRODUKTER

Produkter som supermat, yaconsirup, rå kakaopulver, vitaminer, nøttemel og andre “alternative” ingredienser er såkalt helsekostprodukter. Dette er som regel det som blir det dyreste i kostholdet. Som dagligvarebutikker finnes det også flere helsekostbutikker, leverandører og merker. Disse er like mye konkurrenter til hverandre som vanlig dagligvarebutikker. 

Det er lett å bli litt skremt av prisene på enkelte produkter, men som regel varer produktene lenge da det ikke er så mye som skal til i matlaging og oppskrifter. Alternativ søtning f.eks stevia er mye søtere enn vanlig sukker dermed bruker du mye mindre av produktet enn du ville gjort med sukker. Slik er det også med flere andre produkter.

1. Helsekostbutikker har også tilbudsaviser som det er lurt å følge med på. Her igjen finnes det både billigere og dyrere merker. Det gjelder å ikke henge seg opp i disse merkene, og rett og slett heller følge med på hva som er på tibud. 

2. Medlemsklubb. En Life butikk i Drammen har medlemsklubb, her melder man seg inn og for hver 400kr man handler for får man et digitalt stempel, når man har opparbeidet seg 9 stempler får man 400kr gratis å handle for. Alle monner drar, så dette er verdt å sjekke opp på din lokale Life butikk.

3. Både Life og Sunkost har sine egne merkevarer og disse er som regel en del billigere enn andre merker de tar inn i butikkene. Dette gjelder f.eks både kokosoljer, sukkererstatninger, vitaminer osv.

4. Vita selger også flere helsekostprodukter så dette er også en butikk det er verdt å sjekke priser og tilbud hos.

5. Som nevnt over selger flere dagligvarebutikker noe helsekost / alternative ingredienser. Blant annet kokosmel, sesammel, mandelmel, agavesirup, fiberhusk, økologiske nøtter og frø, sukrinmelis, sukrin, sukrin gold, steviosa og alternative melkeprodukter. Det er som regel billigere på dagligvarebutikker enn helsekost hvis helsekostbutikken ikke har tilbud.

6. Nettbutikker. – Det finnes flere butikker på nett. Disse kjører også gode tilbud og rabatter. Det er lett å navigere seg frem, sjekke priser og handle hjemmefra. Det finnes sikkert flere nettbutikker, men nedenfor har jeg ramset opp de jeg bruker.

NORSKE NETTBUTIKKER

Soma

Life

Gymgrossisten

Sunkost

Økosjokolade

Kinsarvik

UTENLANSK NETTBUTIKK

iHerb

Dette er en trygg nettbutikk som har ALT innen helsekost til en mye rimeligere penge enn her i Norge. HER kan du lese min guide til å handle fra iHerb på en enkel og trygg måte. Første gang du handler herfra kan du også få 5 dollar i rabatt ved bruk av denne koden ” SCJ678″.

 

TIPS!

HER kan du lese guide for å komme i gang med supermat og finne ut hvilke produkter du kan starte med.

HER kan du lese om hvordan du kan få i deg vitaminer, mineraler og fettsyrer gjennom vanlig kost.

 

TIL SLUTT

Spis variert å få i deg sunt fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer og mineraler fra flere kilder. Vi mennesker er vanedyr, flere kjenner seg kanskje igjen ved at vi spiser gjerne det samme til frokost dag etter dag, eller har den samme lunsjen med oss flere ganger i uken. 

Vi lever i 2016 og utvalget av råvarer er større en noen gang. Utfordre deg selv ved å prøve noe nytt. Har du et ensformig kosthold kan f.eks ditt mål kan være å prøve en ny råvare hver uke mot sommeren? 

 

Håper   denne   guiden   er   til  hjelp,   og    at   du   får   et   sunnere   kosthold   på   et   lavere   budsjett   ! 

 

#mat#helse#kosthold#budsjett#tips#nettbutikk#helsekost#sunnmat#iherb#supermat
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg