7 enkle tips til bedre helse

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

I dag deler jeg 7 av mine enkle tips for å komme inn i gode vaner igjen etter ferien!

Disse opprettholder jeg i hverdagen som hjelper meg til en bedre helse, mer og stabil energi, mindre (eller null) søtsug, bedre fordøyelse, finere hud og sterkere/tykkere/lengre hår.

SAMSUNG CSC

 

1. Start dagen med et glass sitronvann!

– Da gir du kroppen blant annet en god imunnforsvarboost, kalium som sitroner er rike på, kickstart på fordøyelsen og du minsker søtsuget.

Press ut saften av en sitron i et glass, kok opp vann og fyll glasset med 50/50 varmt og kaldt vann.

 

2. Fyll opp kjøleskapet med frukt, bær og grønt!

– Kutt opp grønnsaker og frukt som du har stående i kjøleskapet, gjerne bær også. Dermed har du enkel, sunn og næringsrik snacks tilgjengelig hele tiden.

– Ta gjerne med i en boks på farten!
 

3. Mettende smoothie til frokost!

– Enten du er glad i frokost eller ikke, er smoothie alltid et godt alternativ. Her kan du selv lage det du liker best med dine favoritter. En lett måte å få i seg grønnsaker, frukt, bær og andre næringsrike matvarer på, som metter og gir stabil energi.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

4. Kutt kunstig søtning!

– Sliter du med søtsug ?- Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å tviholde på Pepsi Max og andre drikker med kunstig søtstoff. Ja det har 0 eller få kalorier, men visste du at kunstig søtstoff kan gi deg mer søtsug? Selv anbefaler jeg alle som sliter med nettopp dette og kutte helt ut kunstig søtstoff i noen dager og dermed oppleve selv at søtsuget minsker eller forsvinner helt. Absolutt verdt å prøve om du har et stor søtsug!

 

5. Få nok søvn!

– Dette kan jeg ikke få sagt ofte nok. Timene du sover før klokken 12 er gjerne de timene vi sover best og kroppen slapper mest av. Legg deg til samme tid hver kveld og sørg for å få nok timer på øyet før vekkerklokken ringer. Du ville ikke bare kjenne at det er SÅ MYE LETTERE å stå opp, men også at energien, arbeidseffektiviteten og ikke minst humøret er bedre!

 

6. Bytt ut den svarte kaffen!

– Med fettkaffe eller te! Fettkaffe også kalt “bulletproof coffee” . Her tilsetter jeg smør og/eller kokosolje og MCT-olje sammen med litt nøttemelk i kaffen eller en kopp te. Det gir meg raskt energi som varer lenge. Du kan lese mer om det her.

 

7. Legg inn fysisk aktivitet i kalenderen!

– Trening (kan) gi deg mer energi og overskudd i hverdagen. Ikke minst en sunnere kropp og en bedre helsetilstand. Planlegg treningen din, da er det lettere å gjennomføre.

Fysisk aktivitet og treninger betyr ikke at du må melde deg inn på et treningssenter, en gåtur på 30 min er mye bedre enn ingen ting.

-Grunnen til at jeg skriver “kan” i parentes er fordi at ved visse sykdommer og helsetilstander anbefales ikke hard fysisk aktivitet.

Når jeg selv hadde kyssesyken og sterk ME ble jeg dårligere av trening. Er du usikker på om fysisk aktivitet er bra for deg, er dette noe du burde ta opp med din lege.

 

Vil du lese mer om hvordan du kan få et sunt kosthold anbefaler jeg å lese her.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#kosthold #helse #ernæring #sunt #mat #oppskrift #energi
8 kommentarer

Siste innlegg