Bulletproof Mandellatte

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inneholder affilatelenker

Hei og hopp,mandag!

I skrivende stund sitter jeg å koser meg med bulletproof mandellatte, så godt! Denne har jeg laget flere ganger i det siste og jeg merker den gjør skikkelig godt for kroppen min.

Jeg har skrevet om “bulletproof coffee” før, som rett og slett er fettkaffe.  Kaffe som er tilsatt smør og/eller kokosolje. Som regel pleier jeg å bruke en god te i stedet for kaffe, men du kan fint bruke kaffe også.

 Siden jeg er allergisk mot melk må jeg bruke melkefritt smør, men tåler du melk vil jeg absolutt anbefale å bruke ekte meierismør. Smøret gir den herlige kremet og skummende konsistensen, fløte er jo laget av smør så smaken blir som fløte. 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bulletproof Mandellatte 

1 dl Mandler – gjerne som har ligget i bløt over natten, men trenges ikke.

3 dl Kokende vann 

2 poser Chai te

1 ss Usaltet smør

1 ss MCT-olje eller Kokosolje

Noen dråper stevia vanilje

Kanel

1/4 ts Kardemomme

 

FREMGANGSMÅTE

1. Kok opp 3 dl vann og la te-posene trekke i noen minutter,

2. Ha den ferdige teen i en blender sammen med smør, mct /kokosolje og mandler og bland til en jevn konsistens. Tilsett kanel, stevia og kardemomme og smak til. 

3. Nyt gjerne med litt ekstra kanel på toppen.

 

TIPS!

– Vil du ha en søtere smak kan du tilsette en annen form for søtning. F.eks honning, yaconsirup, agavesirup, lønnesirup, fibersirup eller kokosblomstsukker.

– Kardemomme kan sløyfes, men er med på å gi den herlige smaken!

– Jeg bruker MCT-olje (medium chain triglycerides ) som er en kokosolje på “speed”, den inneholder mellomlange fettsyrer som tas lett opp i kroppen . Den er derfor ekstra bra for syke, svake eller de som har vanskelig med å ta opp næring fra tarmen, da MCT er løslige i vann og trenger ikke galle for å fordøyes.

MCT- olje er bra for flere ting som blandt annet:

 – Er med på å gi et stabilt blodsukker

– Kan hjelpe mot fordøyelsesbesvær og dysfunksjonell tarm

– Gir raskt energi som varer lenge

MCT er smaksnøytralt og passer derfor perfekt i en “bulletproof coffee “.

I dag har jeg laget en MOCHA versjon, nam! Denne anbefales!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

#bulletproof #latte #mandellatte #oppskrift #bulletprooftea #bulletproofkaffe #sunt #mat
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg