Back to basic

Hei dere!

I dag ville jeg snakke litt om hva et sunt kosthold betyr for deg!

Kosthold er jo så induviduelt, og det kan være vanskelig og frustrerende å vite hva som er “sunt” og hvilke grep man skal ta i et hav av kostholdsråd. 

Vi er forskjellige og har forskjellige utgangspunkt som gjør oss til den vi er. Jeg tenker på gener, livsstil og x-faktorer som sykdommer, allergier og helseutfordringer.

Leser du dette er du sikkert en av de som allerede er opptatt av et sunt kosthold, men det er ikke sikkert du har tatt de grepene du burde.

Som sagt er kosthold så induviduelt, men jeg vil gjerne hjelpe deg i gang å derfor komme med noen gode generelle råd som kan gi deg et “push” i å ta de bestemmelsene og konkrete valgene du innerst inne lengter etter å ta.

1. Det viktigste er å starte med å spørre deg selv

“Hva ønsker jeg å oppnå med å forandre på kostholdet mitt”? “Hvorfor trenger jeg å forandre på kostholdet”? Og  “Hva er jeg villig til å gjøre”?

– Kanskje ønsker du en bedre tarmhelse?

– Finere hud?

– Få “kontroll” på allergier?

– Mindre uvel og oppblåst?

– En lettere hverdag?

– Mindre sykdom?

– Mer energi?

– Bedre søvn?

– Bedre konsentrasjon?

– Stabilt blodsukker?

– Stabil vekt, ned eller opp i vekt?

Garantert har du “huket” av flere av de overnevnte for deg selv mens du leste igjennom, og da er dette noe for deg.

2. Det finnes to mennesketyper!

Den ene typen klarer å ha sjokolade og godteri liggende i skapet og kun spise en bit om de fyser på noe. Den andre spiser hele plata om den er tilgjengelig. – Selv er jeg helt klart sistnevnte, og derfor har jeg rett og slett ikke mye “usunt” i skapet, dog av flere grunner.  Er du slik som meg, la vær å lure deg selv og fjern slike matvarer fra kjøleskap og skuffer. 

Det betyr ikke at du ikke skal kose deg, bytt det heller ut med sunnere alternativer og kjøp heller kun inn til spesielle anledninger og ikke mengder av gangen.

Mine favoritter til sunn kos i hverdagen : rå sjokolade med lav glykemisk indeks enten som jeg kjøper eller lager selv. Grønnsakschips som f.eks grønnkål, squash eller søtpotetchips. Hjemmelaget karamell og konfekt, eller en neve nøtter og friske bær.

3. Ren mat!

Vil du kutte ned på salt, sukker, stivelse og kunstige tilsetningsstoffer er den enkleste måten å gjøre dette på ved å kjøpe ren mat som er minst mulig bearbeidet.  Hel fisk, rene fileter, hel naturell kalkun/kylling og fileter, sjømat, rent kjøtt, rå og fryste grønnsaker/frukt/bær/urter/krydder, usøtet melk/alternativer til melkeprodukter, naturelle frø/kjerner/nøtter/korn/bønner/linser og rene melprodukter osv.

Ved å velge disse matvarene vil du automatisk kutte drastisk ned på salt, sukker, stivelse og tilsetningsstoffer.  Les også ingredienslistene på pålegg og andre matvarer slik vil du få en bedre oversikt over hva du faktisk får i deg.

Er første tanke som dukker opp “sunn mat er dyrt”? Det trenger det ikke å være.

Kjøp f.eks en hel frossen kalkun, stek den og del opp og ta vare på kraften. Dermed har du flere middager til en billig penge. Kalkunbryst med søtpotet, grønnsakssuppe med kalkunkjøtt eller f.eks kanskje en fargerik salat ? Det samme kan du gjøre med andre råvarer, bruke de samme ingrediensene til forskjellige retter.

4. Tilfør næringsrike matvarer som gir helsegevinster og metter!

Bytt ut usunne oljer, med ekstra virgin olivenolje, kokosolje, meierismør (om du tåler), avokado og nøtter. Tilfører du dette i kostholdet vil du få sunne fettstoffer som har en rekke helsegevinster som finere hud, bedre metthetsfølelse, bedre tarmhelse, stabil vekt og blodsukker. 

Sørg for å få i deg nok proteiner, proteiner metter godt, holder forbrenningen oppe og bygger muskler og holder skjelettet ved like. Mine favorittkilder til protein i en hektisk hverdag: egg, kalkunpålegg, reker, mager og fet fisk, gresskarfrø og 100% rent proteinpulver som erteprotein og hamprfø. Jeg bruker merke supernature, men det finnes forskjellige på markedet bare sørg for at de er 100% rene.

Selv har jeg som en liten tommelregel å alltid tilføre en form for protein og fett i hovedmåltidene. Spesielt fett demper blodsukkerstigningen ved inntak av karbohydrater derfor er det lurt å spise fett sammen med karbohydrater om du har en følsom insulin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Planlegg!

Få en oversikt over kjøleskap, kjøkkenskap og fryser. Planlegg måltider og skriv handleliste. 

Det å handle en gang i uken er ikke bare veldig økonomisk, men det er en hjelp til unngå å ta dårlig matvalg om du stresser sulten i butikken etter jobb. 

Spar tid ved å f.eks kutte opp gulrøtter, blomkål, pastinakk, søtpotet, brokkoli og andre grønnsaker på forhånd. Oppbevar i kjøleskapet eller frys ned i porsjoner, dermed er halvparten av jobben allerede gjort. 

Det samme kan du også gjøre med frukt som f.eks kan brukes i smoothie.

Lag større porsjoner av suppe kokt på kraft, del i porsjoner og frys ned, da har du enkel og næringsrik mat lett tilgjengelig til både lunsj, middag og kveldsmat. 

Tilbehør til suppe kan jo varieres med så mangt å dermed blir måltidet langt i fra kjedelig.

Bak brød, knekkebrød og granola. Selv har jeg som regel en bakedag i helgene og lager opp i større kvanta for en uke eller fler av gangen og dermed slipper jeg å ty til ferdig produkter. Da har jeg alltid noe jeg kan ta opp av fryseren eller nyte granola til frokost, gjerne med nøttemelk om kjøleskapet ellers er litt tomt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Håper du syntes at disse tipsene er nyttige og at du finner noen enkle grep som både gjør kostholdet ditt bedre og hverdagen enklere.

Det handler om livsstil og ikke diett, fokuser på all den deilige maten du kan spise og nyte som kroppen din virkelig elsker! 

Lykke til!


-MariaMarisol
Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#kosthold #ernæring #mat #oppskrift #livsstil #sunt #renmat #sunnmat #tips
8 kommentarer

Siste innlegg