Pannekakemuffins med eplebiter

SAMSUNG CSC

Hei og hopp!

Beklager litt lite fra meg denne uken. Det har gått i ett etter og i ferien, og det har dessverre gått litt utover bloggen. Heldigvis har jeg flere gode innlegg på lur som jeg skal dele med dere. Det er bare å glede seg 😉

Veldig moro forresten at så mange har sendt meg snapper og er med i konkurransen om “mitt perfekte påskeegg” 😀   Vinnerne   trekkes   i   kveld   !   – dermed har du fortsatt mulighet til å delta  HER om du ikke har gjort det enda.


 

Dagens oppskrift har jeg kalt pannekakemuffins, det smaker pannekake, men bakt i ovnen i muffinsformer. Disse er lavkarbo, paleo, glutenfri, melkefri, sukkerfri ++. Like gode til frokost og lunsj med yoghurt og bær (som jeg har spist i dag), eller som dessert til kaffen med hjemmelaget iskrem eller pisket krem. (:

 

SAMSUNG CSC

Pannekakemuffins

RØRE

30 g Kokosmel

1/3 ts Bakepulver

1 liten ts Kanel, økologisk

1 dryss Muskat

3 Egg

1 1/2 ss Kokosolje, smeltet

1 ss Agavesirup

120 g Mandelmelk

 

FYLL

1 Eple, kuttet i terninger

2 ss Kokosolje

1 ss Agavesirup

1-2 ss Sitronsaft

1 dryss Kanel

1 dryss Muskat

FREMGANGSMÅTE

1. Forvarm ovnen til 220 grader.

2. Bland de tørre ingrediensene sammen i en bolle og sett til side.

3. Pisk sammen egg, smeltet kokosolje, agavesirup og mandelmelk, og bland i de tørre ingrediensene. Rør godt så det ikke klumper seg.

4. Lag fyllet ved å varme opp kokosolje og agavesirup i en kjele, tilsett deretter sitronsaft og krydder og la dette småkoke i 1 min. Ha tilslutt i eplebitene og la de koke inn til de er dekket med saus og begynner så vidt å bli møre.

5. Hell eplefyllet (med sausen) over i røren og bland sammen.

6. Fordel røren i ca 6 muffinsformer eller 4 større cupcakeformer .

7. Sett midt i ovnen på 220 grader i ca 20 min, skru deretter ovnen ned på 180 grader å la de stå i 15-20 min til. Følg med de siste 6-7 minuttene slik at du unngår at de blir stekt for lenge.

8. Server gjerne med ristede nøtter.

 

SAMSUNG CSC

TIPS!

– Kokosmel kan byttes ut mot annet valgfritt mel. F.eks mandelmel eller havremel, men juster mengden etter hvilket mel du bruker. Kokosmel sveller mer en f.eks mandelmel.

– Mandelmelk kan byttes ut mot hvilken som helst annen melk du tåler.

– Agavesirup kan erstattes med flytende honning, yaconsirup eller f.eks kokosblomstsirup.

– Krydder kan sløyfes, men anbefales for å få den gode smaken.

– Det går sikkert fint å bytte kokosoljen med nøytral olje eller smeltet smør, men det har jeg ikke prøvd.

#pannekakemuffins#lavkarbo#glutenfri#melkefri#sukkerfri#paleo#sunt#mat#oppskrift#helse#ernæring
1 kommentar
    1. De der så helt fantastiske ut! Skal definitivt lage dem en dag <3
      Elsker bloggen din og måten du skriver oppskrifter på, synes oppskriftene dine er så greie å følge! Ha en fin dag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg