Mandelgrøt

 

inneholder afiliatelenker

Grøt til frokost!

Det er mange meninger om frokost er dagens viktigste måltid. Trenger vi å spise frokost? I såfall må frokosten inntaes før klokken 08.00?

Jeg får ofte spørsmål om dette og helt ærlig så finnes det ikke et fasitsvar!

Mitt tips er å se på den totale mengden mat du spiser i løpet av en dag, om du trener, når på døgnet trener du? Starter du dagen med en treningsøkt vil jeg absolutt anbefale å få i seg frokost. Trener du derimot sent på kvelden og legger inn et ekstra måltid da, og starter neste dag stillesittende så trenger du kanskje ikke den største frokosten. MEN her er det viktig at du kjenner etter hva som er best for deg. Det hjelper ikke å “pine” seg selv ved å hoppe over frokosten hvis du for eksempel vil ned i vekt.  Tvert   i   mot  !   Det er viktig å få i seg jevnt med god næring for å holde forbrenningen oppe!

Selv starter jeg dagen oftest med en lavkarbo frokost, med godt med sunt fett og proteiner. Rett og slett fordi det fungerer best for meg. Det gir meg en jevn og stabil energi uten å få en stor blodsukkerstigning.

Fett og proteiner gjør meg mett og gir ikke masse cravings før lunsj. 

I dag nyter jeg denne deilige grøten toppet med friske bær og litt søtpotetgraola for crunch. En frokost fri for gluten, melk, raffinert sukker, soya.

 

 

Mandelgrøt

 

1 porsjon

35 g Mandelmel

1 ss Kokosolje – eventuelt smør

1-2 dl Mandelmelk -eller annen valgfri melk

1 klype Himalayasalt

1 dæsj Caylon Kanel 

2 ts Sukrin Gold

 

FREMGANGSMÅTE

1. Ha melk, kokosolje og mandelmel i en kjele og rør det godt sammen mens du gir det et oppkok.

2. Tilsett salt, kanel og sukrin gold og la grøten småputre et par minutter til den tykner.  – Jeg liker grøten litt tykk, men spe eventuelt på med mer melk om du ønsker en tynnere konsistens. Jo lenger grøten står desto tykkere blir den.

3. Topp gjerne med friske bær, og en form for crunch. Smaker også veldig godt med en ekstra spiseskje kokosolje/smør eller melk over. 🙂

 

 

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#frokost #mat #oppskrift #lavkarbo #grøt #mandelgrøt #melkefri #glutenfri #sukkerfri #kosthold #helse
6 kommentarer

Siste innlegg