Kollagen tilskudd eller hjemmelaget kraft?

De siste månedene har jeg tatt tilskudd av kollagen for å få i meg mer av dette. Nå vil jeg dele med dere hva egentlig kollagen er og hvorfor jeg har valgt å fortsette å ta dette som tilskudd.

Hva er kollagen?

Kollagen er et naturlig protein med fiberrik hvit struktur, og er det proteinet vi har mest av i kroppen. Det utgjør den største delen av kroppens struktur og er derfor med på å bygge opp kroppen vår. Kollagen finnes i bindevev, sener, tannbein, ben, hud og brusk.

Proteinet   kollagen   er   rikt   på   aminosyrene   glysin,   prolin   og   glutamin. 

Vi produserer kollagen selv, men etterhvert som vi blir eldre vil produksjonen gå ned. Det mest synlige tegnet på at produksjonen går ned er blant annet rynker, slapp hud, leddsmerter og skjøre negler. (1) Forskning viser at tilskudd av kollagen kan bekjempe dette, samt hjelpe til med å bekjempe celulitter og styrke hårrøtter og vekst. (2)

Derimot er det ikke bare utvortes kollagen har en positiv virkning på kroppen. Aminosyrene i kollagen kan gi en betennelsesdempende (anti-inflammatorisk) effekt, eleminere giftstoffer og hjelpe til med å gjenoppbygge tarmcelleveggen og gi en bedre tarmhelse. (3) Glysin er også en viktig i bestandelen av galle i fordøyelsen av fett.

Kollagen utgjør som sagt den største delen av kroppens struktur og tilskudd vil derfor være gunstig for skjelettet, men også muskler. Det sies også at kollagen kan hjelpe til med vektnedgang, mye på grunn av at kollagen i seg selv er et protein som er en nøkkelingrediens når du vil ned i vekt.

Inntak av aminosyren glysin om kvelden har vist å kunne gi en bedre søvnkvalitet, samtidig som å hjelpe ved utmattelse. (4)

Hvordan innta kollagen i hverdagen?

Hjemmekokt kraft på kjøttbein

Koking av kraft er en urgammel tradisjon som den siste tiden har blitt veldig populært igjen. Når vi koker kraftbein trekkes kollagenet ut og blir brutt ned til gelantin igjennom en prosess som heter hydrolyse. I tillegg til gelantin er kraft ekstremt næringsrikt på vitaminer, enzymer, mineraler, proteiner og sunt fett og gir deg en ekstra næringsboost gjennom dagen.

Kraft er også “billig mat”, enkelt å lage og svært anvendelig. Bruk som base i grønnsak-, kjøtt og fiskesupper, gryter, sauser eller du kan drikke det lunkent.

Kollagen supplement

Et rent kollagen suplement er også et alternativ til å få i seg kollagen. Det finnes mange ulike levrandører til forkskjellige  produkter på markedet. Selv kjøper jeg dette “CollagenUp” fra iHerb . Som kun er tilsatt c-vitamin, et vitamin som bidrar til stabile kollagenmolekyler.

Jeg blander 1 ss collagenup som jeg løser opp i kokt vann som har avkjølt til romtemperatur og tar det utenom annen mat. Ca 1 time før eller 2 timer etter mat. Du trenger ikke koke og avkjølet vannet først, men jeg gjør det for best opptak.

Har du ikke handlet på iHerb før kan du bruke koden “SCJ678” og få 5-10% på ditt første kjøp.

Hva burde jeg velge?

Min mening er at mat laget fra bunnen av som da f.eks hjemmelaget kraft alltid er et godt valg. Ved å bruke kraft vil du ikke bare tilføre god smak i maten, men også et bredt spekter av næring. Derimot er det ikke alltid like lett å få i seg kraft hver dag og da kan kollagen tilskudd være løsningen.

Hva som er best finnes det nok ikke en fasit på, begge deler tilfører kroppen kollagen.

Prøv deg frem og finn ut hva som passer best for deg!

Hva kan jeg koke kraft på?

Du kan blant annet bruke ben av kylling/høne/kalkun/storfe/lam/vilt og svin. Bruk gjerne økologisk.

Selv pleier jeg å bruke kraftbein av kylling eller storfe som er lettest å få tak i økologisk og som har en veldig billig kilopris. Unge dyr inneholder også mest kollagen.

INGREDIENSER

3,5 kg Kraftbein

Kaldt Vann

1/2 dl Syre f.eks eddik eller presset sitron

Grønnsaker f.eks gulrøtter, sellerirot og løk

Urter/krydder f.eks laurbærblad og pepperkorn

– Kraften kan også lages uten grønnsaker/krydder og urter.

 

FREMGANGSMÅTE

1. For en dypere smak, brun beina i en langpanne i ovnen på 200 grader i ca 20 min til det får en brunet overflate.

2. Ha råvarene i en stor gryte, dekk med vann og tilsett syre. La det stå i ca 1-5 timer før du fortsetter.

3. Varm gryten sakte opp på lav varme så du har kontroll over temperaturstigningen. Det skal IKKE fosskoke! Skum eventuelt av grumset som legger seg på overflaten for å få en klar kraft, – kan sløyfes. Tilsett deretter grønnsaker, urter og krydder.

4. Temperaturen skal nå holde ca 80-90 grader i ca 8-72 timer. Ved å holde temperaturen under kokepunktet vil kollagen løse seg effektivt opp til gelantin. Koker du kraften i stedet for å trekke vil fettet og næringsstoffene emulgere noe som gjør kraften uklar. La gjerne gryten stå på laveste varme over natten. Er du redd for å ha platen på over natten slår du den bare av og setter den på neste morgen.

5. Jeg lar kylling trekke i ca 8 timer, storfe i ca 24-36 og lam og vilt i ca 48 timer eller mer.

6. Sil av kraften og avkjøl den raskt ned i ønskede beholdere. Jeg pleier å fordele i små frysebokser eller fryseposer som enkelt får plass i fryseren og gir passe porsjoner å ta opp til bruk.- Når kraft avkjøles dannes det et fettlag på toppen. Dette kan du enten beholde som det er, eller ta bort og oppbevare for seg å bruke til steking og matlaging.

7. Merk gjerne beholderne med type kraft og dato før du fryser ned!

SAMSUNG CSC
Oppskrift på søtpotet og gulrotsuppe med hjemmelaget kraft her.


 

-MariaMarisol

#Helse #Kosthold #Mat #Oppskrift #Kollagen #Kraft #Hjemmelagetkraft #Sunt #Sunnmat #Livsstil
5 kommentarer
    1. Annette: Hei Annette! Kildehenvisning kan du se der hvor det står tall i parantes .f.eks (1) . Jeg skrev at jeg har tatt kollagen i noen måneder altså flere enn en. Jeg skrev ikke direkte mine erfaringer med det, men hvorfor jeg har valgt å fortsette med det. Altså alle helsegevinstene som jeg har skrevet om i innlegget om hvorfor vi trenger kollagen.:)

    2. Hei igjen. Takk for svar:) Ser anmerkningene men finner ikke kilden. Mulig det er jeg som ikke ser de. Kan du si noe om effekten du har erfart etter du startet med tilskuddet?:) Vurderer å kjøpe tilskudd da kraftkoking er så tidkrevende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg