Lavkarbo pepperkaker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inneholder affiliatelenker

Hei og hopp!

I dag skal jeg dele årets pepperkakeoppskrift med dere! 😀 Jeg tok utgangspunkt i oppskriften fra i fjor, men jeg har eksprimentert litt for å gi dere noen alternativer… 

Grunnoppskriften er lavkarbo, uten gluten, melk, sukker, soya og korn. Den kan enkelt gjøres om til å bli fri for egg også. (Les mer under “tips lenger ned”).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

PEPPERKAKER

 

ca 3 brett

100 g Meierismør, melkefritt melange eller Kokosolje

85 g Fibersirup gold

50 g Sukrin gold

250 g Mandelmel, fettredusert

(Du kan også bytte ut 50 g mandelmel med 80 g Amarantmel eller Havremel

2 ts Kanel

1 ts Nellik

1 ts Ingefær

2 ts Kardemomme

3/4 s Bakepulver

2 Egg

 

TIPS!

– For pepperkaker uten egg kan du erstatte eggene med 1/2 dl Melk- f.eks mandelmelk for et melkefritt alternativ

– Fibersirup gold kan byttes ut mot annen flytende søtning, f.eks yaconsirup, honning eller lønnesirup.

– Sukrin gold kan byttes ut mot kokosblomstsukker eller annen valgfri søtning.

– I fjor lagde jeg pepperkakene med en blanding av mandelmel og havremel, i år har jeg laget en porsjon med mandelmel og amaranthmel og en porsjon med kun mandelmel. Alle alternativene fungerer like godt. Jeg har prøvd meg frem både med og uten egg, og med forskjellig søtning. Oppskriften over er 100% lavkarbo, men de kan fint lages med annen søtning og mel. Du får fortsatt sunne og nydelige pepperkaker, men med noe høyere innhold av karbohydrater.

Jeg anbefaler derfor at du følger oppskriften, men gjør de små endringene du eventuelt måtte ønske. 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

FREMGANGSMÅTE

1. Smelt fibersirup, sukrin gold og krydder i en kjele. 

2. Ta kjelen av platen og rør inn smøret slik at det smelter.

2. Bland sammen de tørre ingrediensene og rør inn litt og litt i kjelen til alt er gold blandet inn.

3. Ta kjelen av platen og tilsett melken/egg og rør godt inn. 

4. Ha deigen over i en bolle og kna godt med hendene tilslutt. (Smak gjerne på deigen, vil du ha mer smak tilsett litt mer krydder eventuelt søtning).

5. Pakk deigen inn i plastfolie og legg i kjøleskapet i et par timer eller natten over.

6. Når deigen har hvilt kan du kjevle den ut mellom to bakepapir.

7. Trykk ut stjerner, hjerter eller annet motiv du vil og plasser på et bakepapirkledd stekebrett.

8. Sett midt i ovnen på 180 grader i ca 8-10 min. Avhenger av tykkelsen på pepperkakene og husk at ovner er forskjellig, så følg med! – De kan fort bli brent.

9. For å få de ekstra sprø kan du lukke opp ovnen å la de stå med døra på gløtt i noen ekstra minutter. Avkjøl på rist.

10. Pynt gjerne med litt melisglasur.

 

MELISGLASUR

Sukrinmelis

Eggehvite

Bland sammen til en passe konsistens. NB! Med vann blir ikke melisen stiv!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

8 kommentarer
    1. Anne: Hei! pr. 100 g er jeg litt usikker på da jeg ikke veide alle pepperkakene når de var stekt.
      Derimot er det ca 19 g karbohydrater i hele oppskriften, der rundt 8 av de kommer fra fiber og nesten resten fra sukkeralkoholer som f.eks fra sukrin gold. Alt i alt fikk jeg 3 brett pepperkaker, og dermed godt under 0,5 karbohydrater pr.stk….
      Håper dette svaret hjelper deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg