Sunne pepperkaker


 

Først må jeg takke dere for alle de positive tilbakemeldingene jeg fikk på det siste innlegget! Jeg er overveldet! 

Det er trist å høre at det er så mange som kjenner seg igjen, men samtidig tror jeg det er godt for oss å vite at vi er flere. ♥

Et must til jul for meg er pepperkaker, ingen jul uten! 😉 

Jeg har mikset og trikset litt og resultatet ble veldig veldig bra! Disse smaker som skikkelige pepperkaker, men helt uten sukker og gluten, og kan lages melkefrie. Det har jeg gjort her.

 

PEPPERKAKER

100 g Meierismør, melkefritt melange eller Kokosolje

85 g Fibersirup gold

50 g Sukrin gold eller annen valgfri søtning

80 g Havremel, glutenfri havregryn som males i food prosessor 

200 g Mandelmel, fettredusert

2 ts Kanel

1 ts Nellik

1 ts Ingefær

2 ts Kardemomme

3/4 s Bakepulver

1/2 dl Melk, f.eks mandelmelk for melkefritt alternativ 

 

FREMGANGSMÅTE

Smelt fibersirup, sukrin gold og krydder i en kjele 

Bland sammen de tørre ingrediensene og rør inn litt og litt i kjelen til alt er gold blandet inn.

Tilsett tilslutt melken og rør godt inn. 

Kna deigen godt med hendene tilslutt.

(Smak gjerne på deigen, vil du ha mer smak tilsett litt mer krydder).

Pakk deigen inn i plastfolie og legg i kjøleskapet i et par timer, eventuelt natten over.

Når deigen har hvilt kan du kjevle den ut mellom to bakepapir, kjevle så tynt som mulig.

Trykk ut stjerner, hjerter eller annet motiv du vil og plasser på et bakepapirkledd stekebrett.

Sett midt i ovnen på 180 grader i ca 8-10 min. Avhenger av tykkelsen på pepperkakene og husk at ovner er forskjellig, så følg med! – De kan fort bli brent.

For å få de ekstra sprø kan du lukke opp ovnen å la de stå med døra på gløtt i noen ekstra minutter. Avkjøl på rist.

Pynt gjerne med litt melis : Sukrinmelis blandet med eggehvite,- med vann blir ikke melisen stiv!

#sunnepepperkaker#sunt#pepperkaker#utenmelk#utengluten#sukkerfri#melkefri#glutenfri#mat#kosthold#oppskrift#ernæring
4 kommentarer
    1. Hei! Jeg kom akkurat over bloggen din etter et google søk ang lavkarbo og ME. Jeg sliter med ettervirkninger av kyssesyka og er overbevist om at kosthold spiller en stor rolle. Har også IBS. Jeg har prøvd meg på litt forskjellige dietter men synes det er så vanskelig! Føler ingenting fungerer. Så etter å ha lest din historie og flere, vil jeg prøve lavkarbo. Me det jeg lurer på da, er sånne oppskrifter som denne her ok å spise? Eller går det som “utskjeing” og bør begrenses?

    2. Hei Tonje! 🙂

      Jeg er også overbevist om at kosthold har en stor rolle når det gjelder helsen helhetstilstand!
      Dette med både ME, lavkarbo og IBS er desverre ikke alltid like lett.

      Det er litt induviduelt hvor mye av de enkelte matvarene / ingrediensene man tåler.
      -Av ren mat ( fisk, økologiske grønnsakr, lavkarbo frukt, bær egg, nøtter osv) tåler man som regel i gode mengder, (se tips lenger ned)
      -Av oppskrifter som innholder alternativer til sukker ,naturlige søtstoffer/ kunstig stoffer, tåler man ikke hauer av, det har absolutt ikke noen mennesker godt av! – men for oss som ikke har noe godt av / ikke tåler sukker, er dette et mye bedre alternativ – spesielt naturlige alternativer med lav glykemisk indeks som f.eks ren stevia og yaconsirup.

      Kunstige søtstoffer polyoler
      som f.eks sukrin tåler jeg selv mindre av pga IrritabelTarm, større mengder av dette gjir meg oppblåst og løs mage, men dette gjør det for alle mennesker i større eller mindre grad, men vi med sensitiv mage får større bivikringer…

      En kort liste over hva man skal unngå ved IBS:

      Fruktaner og GOS
      Frukter: Fersken, vannmelon

      Grønnsaker: Rosenkål, kål, hvitløk, løk, erter, vårløk, purre

      Korn: Hvete, rug, bygg

      Annet: Inulin, belgfrukter, linser, pistasjnøtter

      Laktose
      Meieriprodukter: Melk, yoghurt, fløtebasert is, myke oster

      Fruktose > glukose
      Frukt: Eple, pære, mango, kirsebær, vannmelon

      Grønnsaker: Asparges, sukkererter

      Annet: Honning

      Polyoler
      Frukt: Eple, pære, plumme, bjørnebær, aprikos, nektarin, avocado

      Grønnsaker: Blomkål, sopp, sukkererter

      Annet: Tyggis og pastiller med kunstig søtning

      LAVKARBO OG LOW FODMAP
      fungerer egentlig ikke optimalt sammen. På et lavkarbo kosthold skal man unngå krabohydrater og spess rent sukker, på low fodmap tåler man heller sukker enn alternative ingredienser…
      Likt for begge er at ren,naturig lav glykemisk mat er det beste for kroppen…

      Derfor blir oppskrifter som pepperkaker, et perfekt alternativ på lavkarbo, men må begrenses på IBS, ( her kan du velge å lage de med sukker i steden, de blir fortsatt mye sunnere da de ikke innholder gluten og melk, eller andre raske karbohydrater)

      Du må nesten prøve deg frem og se om du tåler de, jeg blir veldig dårlig av sukker derfor bruker jeg heller kunstig søtning, og spiser ikke alt for mange om gangen;)

      Dette ble veldig mye tekst, men håper du skjønner det jeg skriver 😉 ellers er det bare å spørre 😀

    3. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har nå prøvd å kombinere low fodmap og lavkarbo-retning Fedon Lindberg i en måned. Syns det fungerer veldig bra! Formen og magen er mye bedre. Nå er jeg på det stadiet at jeg faktisk merker når jeg spiser noe jeg ikke tåler. Før var det umulig for magen var vond og fæl hele tiden.. Og når jeg er flink med maten forsvinner “tåka” litt!
      Det er vanskelig men jeg får det til på et vis. Det som er vanskeligst er det med sukker/sukkererstatninger som du skriver ja hehe.. Holder meg unna sukrin litt til, men så skal jeg prøve å se om jeg kan tåle litt. Bruker en del kokosblomstsukker som søtning! Men det blir bare av og til i helgene. Og Stevia i kaffe o.l.
      Kommer definitivt til å bruke oppskriftene dine mer 🙂 veldig bra blogg!

    4. Tonje: Tusen takk!
      Høres om som meg det du går igjennom nå ja, sukkerer erstatning er det værste, men ville anbefale deg å heller prøve andre ting som yaconsirup / agavesirup fremfor sukrin, selvom de også er høy fodmap er sukrin verre… Men uansett husk at det er ikke farlig å bruke sukker i små mengder en gang i blandt, lager du oppskriftene mine og tilsetter litt sukker i steden før søtning kan det hende magen har det bedre….Spesielt hvis du skal ha gjester osv 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg