Fastelavenskake

Inneholder afiliatelenker
 

Fastelaven i dag!

– og det skal feires med denne lavkarbo bollekaka med deilig krem og bær!

De siste 15 årene hvor jeg ikke har spist verken gluten, melk eller sukker har denne oppskriften reddet meg når jeg vil bake boller.  I dag derimot har jeg laget en kjempebolle i stedet for flere små, og den ble virkelig god! 😀

Oppskriften er fri for gluten, melk, raffinert sukker, soya, korn, nøtter og gjær! Dermed tåles kaken også av de fleste. Har du irritabel tarm anbefaler jeg deg å bruke det søtningsalternativet du tåler best. Her kan vi reagere forskjellig.

Fastelavenskake

 

4 Egg + 1 til pensling

1/2 dl Steviosa

50 g Smør – uten melk

10 g Kokosolje

1 dl Kokosvann ( se tips lenger ned)

1 dl Kokosmel

2 ss Fiberhusk

2 ts Bakepulver

1 ts Kardemomme – kan sløyfes

 

FREMGANGSMÅTE

1. Sett ovnen på 175 grader.

2. Pisk egg og steviosa til eggedosis.

3. Smelt smør og kokosolje og bland inn i romtemperert melk, hell det i en tynn stråle over i eggedosisen mens du fortsatt pisker.

4. Rør sammen de tørre ingrediensene og pisk det inn i eggeblandingen til alt er godt blandet. La deigen stå å svelle i ca 5-10 min før du fortsetter.

5. Form deigen til en stor rund bolle og på et bakepapirkledd stekebrett. Pensle gjerne med et sammenpisket egg.

6. Stek bollekaka midt i ovnen i ca 35-40 min, pluss/minus til kaken er ferdig. – Følg med så den ikke blir brent! Avkjøl på rist!

7. Servers med pisket Gryr fløte og sukkerfri syltetøy.

7.

TIPS!

– Kokosvann får du ved å ta ut den tykke delen av en boks fullfettet kokosmelk, det flytende som er igjen i bunn er kokosvann.

– Tips til krem uten melk kan f.eks være kokoskrem. Det lages enkelt ved å piske opp den tykke delen av kokosmelk som legger seg på toppen av boksen når den har stått kaldt. Tilsett f.eks sukrin melis eller stevia for å gi kremen en søt smak.

 

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#fastelaven #fastelavensboller #oppskrift #mat #lavkarbo #glutenfri #melkefri #sukkerfri #helse #kosthold #sunt
4 kommentarer
    1. Hei😊Jeg prøvde akkurat å bake fastelavnskaka og den ser veldig fin ut, men var det meningen den skulle heve noe?. Min har ikke hevet og er litt mindre enn jeg trodde den skulle bli dvs ca 13×13 cm, bare rund. Men takk for kjempefin blogg 😍med mange inspirerende oppskrifter som passer for meg med cøliaki og diabetes😊

    2. Sissel: Nei, den skal ikke heve, bare svelle i ca 10 min.. Står i oppskriften. 😀
      Min hevde bra i ovnen som du ser, se ann gradene bare så den ikke blir for stekt på toppen og ikke i midten, ovner varierer. Blir den for stekt på toppen vil den ikke heve like bra…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg