Havreflarn med sjokolade

God kveld!
 

I dag/kveld har jeg vært på julemarked hos SOMA i deres lokaler i Moss. Hodet trengte virkelig et avbrekk fra skolebøkene, så jeg tok en velfortjent shopping hos SOMA i steden.;) Bilder kommer senere!  I mellomtiden vil jeg gi dere en oppskrift på sunne havreflarn, perfekt til helgekosen. 

 


 

 

HAVREFLARN

2 Egg

45 g Sukrin Gold

120 g Meierismør eller melkefritt melange

50 g Yaconsirup

1 dl Havremel, evt glutenfri

2 dl Havregryn, evt glutenfri

 

SJOKOLADETOPPING:

Sukkerfri sjokolade, evt melkefri

1 ts Cocosa

 

FREMGANGSMÅTE

1. Pisk egg og sukrin gold til eggedosis. ( tar ca 10 min)

2. Smelt smør og yaconsirup og bland deretter inn havremel og havregryn.

3. Hell blandingen over i eggedosisen og bland forsiktig sammen.

4.La det stå å svelle i ca 10 min.

5. Bruk en spiseskje evt barneskje om du har, og legg  små klatter på et bakepapirkledd stekebrett. Viktig med godt med mellomrom mellom hver siden de flyter utover.

6. Stek midt i ovnen på 170 grader i 5-7 min. ( avhenger av hvor store du har laget de)

7. Avkjøl først på stekebrettet og legg deretter over på rist.

8. Havreflarnene kan nytes som de er, eller du kan smelte sjokolade og cocsa sammen, og ha over havreflarnene. Vil du ha doble havreflarn dypp den glatte siden ned i sjokoladen og legg to og to sammen med den glatte siden mot hverandre.

 

 

Tips!

–  Sukrin Gold kan byttes ut mot annet søtning. F.eks. Sukrinmelis eller kokosblomstsukker.

– YaconSirup kan byttes ut mot annet sirup. F.eks. Ageve eller fibersirup.

 

#havreflarn#melkefri#sukkerfri#glutenfri#lavkarbo#oppskrift#sunt#sunnmat#helse#kosthold#ernæring
5 kommentarer
    1. Denne oppskriften har jeg fulgt 100%, men det blir ingen sprøe havreflarn desverre – selv om jeg har økt steketid opptil 12 minutter. Ser Angela over her fikk de til….

    2. Tonje: Hei så synd!
      Det var rart! Hmm, kanskje viften i ovnen ikke er så sterk? Hva med å prøve på varmluft.. Selv har jeg laget disse mange ganger og blir alltid sprø…:S

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg