#SOMMERKROPPEN

Hva er egentlig “sommerkroppen”? -En kropp man får til sommeren og må levere tilbake etterpå?… 

Ja, det høres helt dumt ut, men det er fordi det ER helt dumt også!

 

Over alt i sosiale medier ser man ” #sommerkroppen2015 ” under bilder av jenter som trener eller bilder av sunn mat.

Det er helt ok å ville gå ned i vekt, bygge litt muskler og få i seg næringsrik mat som kroppen har godt av, MEN hvorfor lage et stort fokus rundt det(?) Ofte drar dette med seg jenter som ikke trenger å gå ned i vekt, og de som allerede har et usunt forhold til mat ,trening eller kropp fra før.

Vi lever i et kroppsfiksert samfunn fra før, så det er ikke nødvendig å lage mer press!

Det er heller IKKE sunt for kroppen å presse den hardt med trening og lite spising over flere måneder som mange gjør.

Jeg stemmer for et normalt sunt kosthold året rundt der man kan kose seg i bursdager og i helgene osv uten at man “ødelegger” noe. 

Om du spiser lavkarbo eller ikke, har egentlig ikke noe å si, så lenge det passer for deg, med din kropp og helse.

 

Lett for meg tenker du kanskje?

Tro meg, jeg har vært igjennom dette jeg også, da jeg var kraftig overvektig. Selvom dette er en stund siden glemmer jeg det ikke med det første.                                                                                                                                                                                                           Jeg har skrevet om dette før at det var pga insulinresistens og lavt stoffskifte. Så med sunn mat over tid har jeg gått ned i vekt.   Jeg har vært tynnere enn det jeg er nå, og da var jeg undervektig. Jeg måtte gå opp i vekt uten å trene for å ikke presse kroppen mer. 

Det har resultert til at jeg nå har mage, rumpe, armer og lår som ikke er trente.

 Gjør det å ha trent kropp elller veie lite MEG lykkelig?   Svaret er NEI!

Selvom jeg var kraftig overvektig mens jeg spiste sunt og lite, tenkte jeg i mitt hode at alle mine verdens problemer løste seg hvis jeg ble tynn…Så ble jeg tynn. Ingen hadde brydd seg med at jeg slet med overvekt, men  ALLE  begynte nå å “bry” seg nå. Jeg vet om mange som gikk bak ryggen min og snakket om at jeg hadde spiseforstyrelser, “venniner” som sluttet å ringe, og dro en liten hvit løgn for å holde meg utenfor…

Var jeg lykkelig, nei..

Det var ikke så lett å gå opp i vekt på riktig måte, så det gjorde jeg ikke. Når jeg må holde meg unna masse mat pga allergier, så kan jeg ikke trykke i meg godteri og sjokolade.

Tilslutt var jeg så drit lei alt sammen og spiste masse “dritt” og var kjempe dårlig og sengeliggende. Jeg gikk opp i vekt, men av usunn mat som bare la seg på magen og låra!

Ikke smart og annbefales ikke!

Skal du opp i vekt anbefaler jeg å gjøre det  sammen med en enernæringsfysiolog som hjelper deg på riktig måte med riktig mat.

Jeg veier nå som sagt en god del mer, har litt for mye flesk her og der, og passer ikke inn i mine xs klær fra wow lenger.                              

MEN gjør det noe?  NEI!      

Jeg har nå et sunt og godt kosthold, med den maten jeg tåler, og jeg slipper å gå med plaster på ryggraden fra gnagsår om natten, jeg har mer energi og ikke minst et sunt forhold til mat og kropp!

Det skal sies at jeg aldri har kastet opp mat, men jeg vet hvordan det er å være overvektig å ville ned i vekt. Og jeg vet hvordan det er å være så tynn at hjertet nesten håper ut av kroppen og hode tenker litt for mye på mat.

 

 

Hva jeg vil med dette jeg skriver nå, er å si til deg der ute  at KROPP ER IKKE ALT! Vi er alle forskjellige, og det gjør oss ikke mer lykkelige å streve etter å være perfekt! For det blir vi aldri uansett i vårt eget speilbilde.

Det er lov til å trene og slutte å spise kebab og pizza, men pass på at du har et normalt forhold til det! 

Er du overvektig å trenger å gå ned i vekt, pass på å ikke kutte ned på kalorier og bare spise mindre, men spis masse og sunn mat så du holder oppe forbreningen. Husk at fett forbrenner fett.

Håper du som leser dette tenker over neste gang du har lyst til å hashtagge “sommerkroppen”.

Tilslutt lykke er ikke tynn og stram kropp! 🙂 

 

#trening#kosthold#helse#mat#sunt#kropp#overvekt#slanking#ernæring#spiseforstyrelse
7 kommentarer
    1. Det er veldig viktig det du skriver 🙂 Jeg må nesten begynne å følge bloggen din 🙂 gå inn på bloggen min og trykk “legg til som venn” så kan vi følge hverandre 🙂
      Vi må være sunn om det er sommer, høst eller vinter 🙂

    2. Så bra skrevet Maria! ❤ du er en sterk person – og jeg er glad for den tiden vi hadde sammen!
      Har mange koselige minner med deg…. 😊
      Masse lykke til framover, og ha en riktig fin dag 🌹

    3. Eller så får du ta turen til hallingdal og besøke gården min!! 😅😊
      Du er flink, er mye bra på bloggen din!! 😉 👍
      Klem fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg