Fylte kremet sjokoladeegg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inneholder afiliatelenker

 

Enda en påskeoppskrift jeg bare må dele med dere! 😀

Hjemmelagde sunne sjokoladeegg med deilig kremet fyll! 

Lavkarbo, fri for gluten, melk, raffinert sukker, korn og egg! 

Jeg lagde noen mer raw sjokoladetrekk og noen med sukkerfri og melkefri sjokolade jeg hadde liggende. Bruk den sjokoladen du har! 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Fylte sjokoladeegg

FYLL:

70 g Rå cashewnøtter

50 g Kakaosmør

5 ss Mandeldrikk

50 g Fibersirup clear

1/4 ts Vaniljepulver

1 Klype Himalayasalt

 

RAW SJOKOLADETREKK:

50 g Kakaosmør

100 g Kakaomasse

2 ss Kokossirup

20 g Kokosblomstsukker

1 klype Himalayasalt

Med disse ingrediensene får du en god sjokolade, men ved å tilsette litt ekstra blir sjokoladen enda bedre, mer fyldig og rund i smaken.

Tileggsingredienser:

1-2 ts Vaniljepulver 

1 ss Lecithin

 

FREMGANGSMÅTE

1.  Start med å lage fyllet. Bland alle ingrediensene sammen i en food prosessor til en kremet konsistens. Smak til med vaniljepulver og fibersirup.

2. Sett blandingen i kjøleskapet mens du lager sjokoladen.

3. Hakk kakaosmør og kakaomasse i mindre biter og smelt over vannbad. Tilsett deretter kokossirup og kokosblomstsukker og smak til med vanilje og himalayasalt. Ha tilslutt i 1 ss Lecithin og bland godt sammen.

4. Dekk formene med et tynt lag sjokolade, sett kaldt til sjokoladen er stiv og gjenta deretter prosessen slik at du får et jevnt og tykt “sjokoladeskall”.

5. Fyll sjokoladeformene med det kremete fyllet, sett kaldt i et par minutter og hell sjokolade over tilslutt. Sett kaldt til hele egget har stivnet.

6. Trykk deretter sjokoladeeggene forsiktig ut av formene og nyt!

 

Oppbevares i kjøleskapet, kan også fryses!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

TIPS! 

–  For å lage vanlig sjokolade trenger du egentlig kun 3 ting: kakaomasse, kakaosmør og søtning. Her har jeg brukt  både kokossirup og kokosblomstsukker, men du kan fint kun bruke en av delene eller noe helt annet som f.eks agavesirup, honning eller stevia. Smak deg bare frem.

– Kakaomasse og kakaosmør gjør at sjokoladen tåler romteperatur og holder seg fast.

– Jeg bruker Lecithin i sjokoladen min som er et fettstoff. Det blir ofte brukt i “kjøpesjokolade” og er en emulgator som gjør at den blander fett og vann, dermed blir sjokoladen myk og deilig. Den smelter på tungen og ikke i fingrene.;)

– Vaniljepulver gir en god mildere smak på sjokoladen, men kan fint sløyfes eller erstattes med flytende stevia vanilje.

– I både vanlig sjokolade og hvit sjokolade kan du bytte ut søtningsmidlene jeg har brukt med andre, f.eks sukrinmelis, honnig, agavesirup, lønnesirup eller lucuma . Smak deg bare frem.

– Mandelmelk kan byttes ut mot annen valgfri melk.

– Vaniljepulver kan byttes ut mot stevia vanilje dråper, men smak til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#hjemmelaget #sjokoladeegg #fylteegg #sunt #sunnmat #oppskrift #lavkarbo #rawsjokolade #raw #sjokolade #glutenfri #melkefri #sukkerfri
6 kommentarer
    1. Hei! Disse ser virkelig gode ut! Lurer bare på hvor jeg får tak i lecitin og hvorfor jeg skal bruke det? Gleder meg til å lage disse! God påske!

    2. Andrea: Hei! Lecithin kan du kjøpe på helsekost og soma.no. Den fungerer som en emulgator som binder fett og vann, i tillegg til god kilde til plantefett…Jeg har linket til det i innlegget så der kan du lese mer om der. 🙂 GOD PÅSKE!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg