Helgekos for hele familien

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi spiser med øynene!

Hvordan vi får maten presentert foran oss har mye å si for matopplevelsen vi får, og spesielt gjelder dette for barn.

Deler du opp frukt og bær og blander det sammen i en skål gjør det det mye mer interessant å spise. Du får forskjellige størrelser, farger, konsistenser og smaker som appellerer mye mer til oss.

På denne enkle måten blir det lettere å få i seg mer frukt og bær i hverdagen og ikke minst bytte ut deler av helgekosen med ren og naturlig mat. 

Barn liker frukt og bær og de syntes det smaker godt, det gjelder å gi de valget av å få det. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her har jeg laget en blanding av søtt og syrlig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eple

Grapefrukt

Jordbær

Kiwi

Mango

Toppet med hampfrø og kakaonibs. – Sistnevnte kan du f.eks bytte ut mot raw sjokolade som f.eks denne med mild kokossmak.

Ved å toppe med blant annet hampfrø vil du lure inn litt ekstra næringsstoffer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En skål med blandet frukt og bær gir også barna muligheten til å smake på og utforske nye ting, noe som selvfølgelig også gjelder for oss voksne. 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

-MariaMarisol

#frukt #bær #sunt #helse #kosthold #mat #oppskrift #helgekos
4 kommentarer
    1. Hurra for bloggen din! Jeg har diabetes og prøver å følge lavfodmap kosthold, men det er som du sier fullt av forferdelige erstatninger, stivelse, høy Gi, og det føles rett og slett ikke bra å spise den maten. Så glad for at jeg fant deg, har ikke fått lest så mye av det du har presentert av oppskrifter, men det gleder jeg meg stort til å gjøre. Tusen takk!
      PS, spiser du litt epler selv om det er høy fodmap?
      Hilsen Kristin 🙂

    2. Kristin: Hei Kristin! Så utrolig hyggelig å høre! Nei diabetes og et lavfodmap kosthold er absolutt ikke ideelt.. Jeg jobber med å bygge opp kroppen og tarmene mine og rett og slett å få en kropp i balanse. Når kroppen min har mer og blitt i balanse tåler jeg også mer høy fodmap matvarer som f.eks eple. Balanse i kroppen får jeg blant annet ved å spise mest mulig ren og naturlig mat, uten masse stivelse og sukker og heller erstatte det med annen næringsrike råvarer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg