Acai Bowl

SAMSUNG CSC

Inneholder affiliatelenker  

It`s always time for a smoothie bowl! 

Etter at jeg var i Danmark i sommer har jeg fått skikkelig hang up på smoothie bowls, spesielt med acai og blåbær. Det er rett og slett helt nydelig, og jeg merker at kroppen min elsker det! 

Som jeg har skrevet mange ganger før, kostholdet mitt består av ren og god næringsrik mat som gir meg helsefordeler. Det handler ikke om antall kalorier, jeg har som også nevnt tidligere aldri telt kalorier og det kommer jeg heller aldri til å begynne med. Jeg er rett og slett ikke god i matte, hehehe;) Nejda, men jeg er 100% sikker på at om du vil ned/opp i vekt, bygge muskler, få en strammere kropp, klarere hode og hjerne, finere hud og hår og rett og slett bli et friskere deg, kommer det an på hvor du får disse “kaloriene” altså næringen fra. 

Det hjelper ikke å leve på en såkaldt lavkaloridiett og kun spise kalorier fra potetgull og godteri, selvom du holder deg under den bestemte kalorigrensen du har satt. I mine ører er det bare tull!

Spis rent, naturlig, godt og alt med måte. Kos deg når det passer sånn og unn deg “usunnheter” til fest og anledninger selvom det er mat du ikke spiser hver dag. Det handler om balanse og når kroppen din er i balanse vil lysten på usunt fett og sukker bli mindre og mindre, og dermed vil du heller ikke ha de store utskjeielsene…

Smoothie er en flott måte å få i seg god næring på. Jeg bruker bær og en form for væske + litt grønnsaker som base.  Tilslutt tilsetter jeg litt ekstra godsaker og supermat for å gi meg selv en skikkelig næringsboost når jeg spiser denne som et hovedmåltid.

SAMSUNG CSC

Oppskriften er lavkarbo-paleo helt uten sukker, melk og soya

 

Acai Bowl

 

1-2 dl Frosne blåbær

1 Glass mandelmelk eller annen melk (eventuelt vann)

1 Glass vann

1 Avokado

1 Neve nøtter (f.eks mandler, pecannøtter,hasselnøtter eller cashewnøtter)

1 Neve spinat

Noen dråper Stevia Vanilje

1 ss Erteprotein

1 dryss Kanel (kan sløyfes)

1 ss Acaipulver

 

TOPPING

Kakaonibs

Hampfrø

Kokoschips

Bringebær

 

Denne smoothien inneholder allerede masse god næring fra blåbær, acaipulver, nøtter, avokado og spinat, samt proteiner fra erteproteinet. Vil du derimot booste kroppen din enda mer kan du tilsette noe av følgende:

Purley greens max

Lechitin

Rice bran

Afa-alge

Kokosolje

Mct-olje

 

FREMANGSMÅTE

1. Bland alt sammen i en blender til kremet konsistens.- Smak til med stevia underveis.

2. Topp gjerne med kakaonibs, hampfrø og frosne bringebær.

 

SAMSUNG CSC

TIPS!

– Jeg brukte mandelmelk og vann som væske i smoothien, men du kan fint bruk kun melk (det du tåler) eller kun vann.

– Erteprotein kan byttes ut mot annet valgfritt proteinpulver. F.eks Hampprotein eller risprotein.

– Stevia vanilje er med på å gi både en vaniljesmak og søtsmak, men den kan byttes ut mot f.eks vaniljepulver og en annen form for søtning f.eks steviosa, dadler eller fibersirup.

– Spinat kan sløyfes eller eventuelt byttes ut mot en neve havregryn for en mer trenings-smoothie med høyere innhold av karbohydrater.

Acaipulver kan kjøpes på helsekost, eller iHerb hvor jeg har kjøpt min.

SAMSUNG CSC

-Maria Marisol

#smoothie#lavkarbo#sunt#acai#acaibowl#supermat#mat#helse#oppskrift#ernæring#næring#paleo#melkefri#sukkerfri#glutenfri#utensoya#smoothiebowl#blåbærsmoothie
7 kommentarer

Siste innlegg