JULETRADISJONER

Ja, jeg har blitt en skikkelig julejente, no doubt about it ! ♥ Tror ikke jeg har gledet meg så mye til jul siden jeg var barn!

Julen for meg starter allerede 1. desember, da er advendtsstaken på plass og flere julegaver allerede innpakket. 😉


Q & A 

 

Sjokoladekalender eller pakkekalender?

Pakkekalender! Snille mamma`n min har alltid overrasket med 23 innpakkede gaver som er hengt opp, og som er det første som møter meg når jeg våkner 1. desmeber!  Like stas hvert år! 

Etter at jeg ble voksen selv har jeg startet tradisjon med å alltid gi en tilbake, en felles til mamma og pappa. 🙂

 

Favoritt julesanger?  

Å, det er så mange! «Himmel på jord», «Home for Christmas- Maria Mena», «En stjerne skinner i natt», «Have Your Self A Merry Little Christmas» , «Driving Home For Christmas»,«Santa Baby», «All I Want For Christmas Is You», topper listen over “mest spilte sanger” .

 

Førjulstiden?

– Er magisk! Julemusikk, lys i gatene, gaveshopping, juleverksted, lage pepperkakehus ( med tantebarnet mitt) , bake kaker og alt som følger med. Julebord, jentekvelder og familietid.♥  Den følelsen når siste eksamen er levert og ferien kan starte…

Til dessert?

Riskrem er absolutt favorriten,  og det blir servert hos oss på julaften. Multekrem kommer på en god annen plass.

 

Gi eller få gaver? 

GI! Jeg elsker å handle gaver og prøve å finne de perfekte tingene til de jeg er glad i, og ikke minst å se de jeg feirer jul med åpne gavene! Alltid like spennende å se om det faller i smak.:)

Ofte får jeg høre at folk syntes det er så vanskelig å finne på noe til meg. Jeg har som regel ikke så mange konkrete ønsker, men det er fordi jeg blir seriøst glad for alt! *klisje* men det er sant! 

 

Beste film?

Hm.. i am not a movie person, men i julen er alltid koselig med gamle klassikere. «Alene hjemme (1&2)», «Legenden om Narnia, Løven, heksa og klesskapet», «Polarekspressen», «Tre nøtter til Askepott» osv…

 

Ribbe eller pinnekjøtt?

Ingen av delene. Jeg tåler verken ribbe eller pinnekjøtt. Mamma lager derfor alltid kalkun ved siden av ribbbe med alt av tilbehør. Hun syntes det er hyggelig å lage noe som jeg også kan spise på julaften.

 

Julaften

Ingen ting er som å våkne tidlig på julemorgen og løpe til soveromsdøren og finne en full julestrømpe med godsaker! Hehehe ;D Blir aldri for voksen til det! Deretter går jeg opp i stuen og setter på Tv`n med «Julemorgen», før jeg vekker resten av huset. Det kosligste er når hele familien, både små og store sitter i nattpysjen med hver sin julestrømme.( Ja, jeg må fylle strømper til mamma og pappa også ). Høydepunktet er når «Tre nøtter til Askepott» kommer på skjermen. 

Videre pleier vi å spise risengrynsgrøt til brunsj, før vi tar på oss finstasen og drar avgårde til kirkegården. Der tenner vi lys ved gravstedene til Mormor og Bestefar. *Savn* jeg hadde verdens beste Mormor og jeg savner henne så utrolig mye, og ekstra rundt juletider. – Bestefar har jeg så mange gode minner med, var det en som dro oss med på skøytebanen og tok oss med på tur så var det han!

Heldigvis har jeg fortsatt Bestemor og Morfar her, og jeg er så heldig som får feire julaften med de begge.

Ofte har vi pleid å reise på julemøte, jeg er kristen så det hører med.- Vi får høre juleevangeliet, vakre julesanger og møter venner og familie som vi bytter gaver med. Veldig, veldig koselig å se flere fra familien på julaften enn kun de vi skal være med på kvelden.

Deretter reiser vi hjem der mamma allerede er i full sving med middagen. Jeg hjelper alltid til med resten av maten, da mamma egentlig ikke er så glad i å stå på kjøkkenet selvom hun er veldig flink og maten hennes er fantastisk! 

Bordet dekker vi som regel kvelden før, så nå er det bare å vente på gjestene og at klokken skal slå 17.00.

Rundt middagsbordet sitter vi gjerne (alt for) leeenge og skravler, ler og koser oss til magen sier stopp! Da er det på tide med litt akevitt, før vi starter forfra en gang til! Deretter blir det servert dessert, hjemmelaget riskrem med rød saus! NAM !

Videre er tid for åpning av pakker som ligger under treet. Starter gjerne i 20.00 og holder på i noen timer. Vi har tradisjon med at pappa leser opp en og en gave så vi alle får se hva de andre får. Det blir ekstra koselig i år ettersom det eldste tantebarnet mitt snart er 3 år, og jeg er sikker på at hun kommer til å være i hundre! 😀

Når alle pakkene er hos de riktige eierne og vi alle har kost oss med det vi har fått, er det tid for kaffe og kaker. Videre pleier vi gjerne å spille litt spill, skravle, drikke litt vin og bare kose oss til sent på kveld/natt.

 

Å, som jeg gleder meg! ♥

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg