Hjemmelaget julegaver

SAMSUNG CSC
 

KARAMELLER

100 g Meierismør, ( se tips lenger ned)

60 g Sukrin gold

25 g Sukrin

15 g Yaconsirup

1 dl Fløte,( se tips lenger ned)

 

FREMGANGSMÅTE

1. Smelt smøret i en kasserolle.

2. Tilsett sukrin gold, sukrin og yaconsirup og rør til det smelter.

3. Ha i fløte og  gi det et lite oppkok,  og la det småkoke på lav varme til du får en tykk karamell konsistens. ( tar ca 30-50 min) Rør innimellom.

4. Hell massen over i en bakepapirkledd form og sett i kjøleskapet til det har stivnet, helst over natten.

 

SAMSUNG CSC
 

TIPS

– Meierismør kan byttes ut med melkefritt melange

– Sukrin kan f.eks byttes ut mot kokosblomstsukker

– Yaconsirup kan f.eks byttes ut mot agave eller fibersirup gold.

– Fløte, kan byttes ut mot havre, eller soyafløte, eller du kan bruke den tykke delen på kokosmelken som jeg har gjort her.

– Pakk gjerne inn en og en karamell i  litt matpapir.

 

SAMSUNG CSC
 

KRANSEKAKESTENGER  10 stk.

2,5 dl Kvernet mandler

1/2 dl Sukerinmelis

1/2 ts Steviosa , eller 2-3 dråper flytende stevia nøytral

 1 Eggehvitte

1 1/2 ss Yaconsirup

 

FREMGANGSMÅTE

1. Kvern mandler til mel.

2. Bland sammen de tørre ingrediensene.

3. Rør inn eggehvitten.

4. Ha i yaconsirup og bland alt godt sammen.

5. Sett i kjøleskapet i ca 15 min

6. Form avlange pølser på et bakepapir.

7. Sett midt i ovnen på 170 g, i ca 20 min. – Steketiden avhenger hvor store du lager de.

 

 SAMSUNG CSC
 

TIPS

– Yaconsirup kan byttes ut mot annet sirup  f.eks agave eller fibersurup. Du kan også bruke dadler.

 

SAMSUNG CSC
 

Brente mandler med salt

Jeg har lagt ut oppskrift tidligere her, men denne gangen tilsatte jeg litt himalayasalt. Perfekt med en kontrast mot alt det søte i julen. nam!

 

SAMSUNG CSC
 

 Vil du lage noe godt i helgen, er dette 3 enkle oppskrifter som garantert blir suksess! 

Kanskje har du en vennine, søster eller mor med allergier, eller som ønsker et litt sunnere alternativ? – Da er dette perfekte jule/vertinnegaver 🙂


 

 

Håper dere alle har en fin helg, og gleder dere til jul! 😀

Jeg var på julebord i går, det beste julebordet jeg noen gang har vært på. Her snakker vi gjennomført fra ende til annen. Temaet var “polarekspressen”. -Det kom et “tog” ut av veggen, malte fjell på veggene, dansene servitører og en hau av levende lys. Maten var det heller ikke noe å si på, og underholdningen var i en kategori for seg selv! – Tror ikke jeg har ledd så mye på lenge! ;D

I kveld kommer venninegjengen på besøk og jeg skal lage full middag, så nå må jeg henge i! 🙂

Vi snakkes senere ♥

#brentemandler#karameller#kransekakestenger#sunt#lavkarbo#melkefri#glutenfri#sukkerfri
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg