1. søndag i advent med hjemmelaget Ferrero Rocher

 

Advent er en kristen førjulstid som markerer forberedelse til julehøytiden.

Det vekker så mange gode minner fra barndommen. Jeg husker vi alltid tente lys på skolen og mamma hadde adventsstake hjemme. Når første lys var tent kom julestjernene opp i vinduet og julebaksten var i full gang…

 

“Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede”

 


 

I dag vil jeg dele en ekstra god oppskrift med dere, jeg har nemlig laget sukkerfri og melkefri Ferrero Rocher. En av mine absolutt favorittsjokolader!

Disse var rett og slett farlig gode, og jeg savner ikke orginalen i det hele tatt! Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?…. 😉

Dette er en sunn oppskrift, men jeg har sagt det før og sier det igjen, det er lov å kose seg i julen. Du trenger ikke “sunnifisere” alt, men sunne alternativer for meg handler om å slippe å ha vondt i magen og miste all energi og bli dårlig.

Det er mye hyggeligere å kunne være sosial med familebesøk her og der samtidig som man føler at man er tilstede uten at man egenlitg bare vil gå å sove fordi man ikke er i form!… Tidligere syntes jeg ofte julen bare var stress og det tror jeg var mye fordi jeg alltid ble så utrolig sliten og hadde konstant vond og oppblåst mage.

Det er sikkert flere som kjenner seg igjen?

Derfor syntes jeg det er viktig å lage alternativer så jeg også kan kose meg. Ellers blir jeg sittende å ikke kunne spise noe i det hele tatt, eller rett og slett bli dårlig av det jeg spiser. Det er verken hyggelig for meg eller de rundt meg…

 

FERRERO ROCHER

20 g hasselnøtter ( ca 20 stk)

50 g dadler ( ca 3 store)

20 g kokosolje ( jeg brukte Extra virgin Cocosa fra Soma)

2 ts kakao ( jeg brukte Raw kakao fra Supernature, men du kan også bruke vanlig fra matbutikken)

1 scoop proteinpulver med sjokoladesmak ( jeg brukte eggehvitte proteinpulver fra proteinfabrikken) 

1 klype himalayasalt

 2 ts vann

15 g sukkerfri sjokolade ( jeg brukte mørk sjokolade fra merket Sukkerfritt, som er uten både melk og sukker som jeg smeltet med litt cocosa)

FREMGANGSMÅTE

1. Rist hasselnøtter i ovnen på 175 grader i ca. 12 min.

2. Smelt mens kokosolje i en kasserolle.

3. Avkjøl nøttene og ta av skallet.

4. Spar 8 hele nøtter og hakk opp resten.

5. Bland sammen smeltet kokosolje, dadler, kakao, salt, proteinpulver og litt vann i en fodprossesor til en jevn konsistens. Deigen blir ganske klissette.

6. Fordel deigen rundt en og en av de 8 hasselnøttenet og form dem til små runde baller.

7. Rull ballene i de hakkede hasselnøtter og sett i kjøleskapet.

8. Smelt sukkerfri sjokolade (evt med litt kokosolje ) og avkjøl til romtemperatur.

9. Dypp tilslutt kulene i sjokoladen.

9. Sett i kjøleskapet og la dem stivne helt  før du serverer eller nyter selv.

 

TIPS!

– Vil du ikke bruke proteinpulver kan du bruke 1 dl hjemmelaget Nutella + tilsette 1 ss hasselnøttmel( kvernet nøtter) evt kokosmel eller mandelmel. 

 

NUTELLA:
 5 dl Hasselnøtter, 1 dl Agavesirup ,3 ss Raw kakaopulver ,1 dl Vann
 
FREMGANGSMÅTE:
-Rist hasselnøttene på en bakeplate på 180 grader i 10-12 min, og avkjøl.
-Bland deretter de avkjølte nøttene med resten av ingrediensene i en fodprosessor til kremet konsistens.
 
 
#ferrerorocher#sukerfri#melkefri#hjemmelaget#sunt#sunnoppskrift#alternativmat#julebaskt#konfekt#sjokolade#mat#kosthold#oppskrrift#glutenfri#melkefri#utensukker#utenmelk#1søndagiadvent#advendt#adventstid#førjulstid
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg