SØTPOTETSUPPE MED BRIKS


 

 


 

Som det nattmenneske jeg er, lagde jeg brisk når jeg kom hjem fra skolen i går kveld som jeg har til lunsj i dag. Jeg har nemlig funnet ut at de dagene jeg går på skole skal jeg spise middag tidlig, noe som vil si rundt de tider de spiser middag på gamlehjemmet, nemlig i 14.00 tiden. Haha.XD

Jeg bestemte meg jo for en tid tilbake å bli flinkere til å spise varm mat en gang i løpet av dagen, noe annet en frokostgrøt. Det har gått litt opp og ned, så nå må jeg bli flinkere igjen…

Flertallet i klassen min har faktisk med seg middagsmat på skolen, vi har både kjøleskap og mikroovn tilgjenlig, men jeg gidder faktisk ikke stresse med så komplisert mat når jeg pendler og lager alt fra bunnen av. ( Det er kun tre dager i uken)

Jeg har allerede fått spørsmål om jeg er veldig glad i reker og omelett, for det er som regel det det går i der, i. hehehe,- tilegg til næringstett smoothie og lavkarbo barer. ( kanskje på tide å gjøre noe med det også)

Uansett over til dagens oppskrift søtpotetsuppe med hjemmelaget briks ved siden av. Skikkelig snadder på en tirsdag! 

Briks med squash og paprika – Ca 12 stk

3 dl Kvernet mandler

4 dl Quinoaflak

4 dl Havregryn, glutenfrie. Evt bokhveteflak.

1 dl Kokosmel

2 klyper Himalayasalt

2 ts Timian, tørket

6 dl Vann

2 ss Sitronsaft

1 dl Cocosa Extra Virgin, smeltet

1 Squash, revet

1 Paprika, fin hakket. Jeg brukte 1/2 gul og 1/2 grønn paprika.

Fremgangsmåte:

Bland alle de tørr ingrediensene i en bolle. Ha deretter i vann, cocosa og sitronsaft og rør godt sammen. Bland  tilslutt inn revet squash og paprikabiter. 

Hell hele røren på ett bakepapirkledd stekebrett. Bre ut deigen og form en stor litt flat firkant. Del opp firkanten i ca 12 like ruter, og skyv litt på de så det blir litt mellomrom, jeg brukte en stekespade til å flytte litt på de. 

Pensl med ett egg og strø over litt hampfrø.

Stek i ca 40-50 minutter på 200 grader midt i ovnen. Steketiden varierer etter hvor tykke du har laget briksene. De siste par minuttene kan du sette ovnen på grill for å få en sprøere topp med litt mer farge. 

Avkjøl litt på rist før servering. 

Søtpotetsuppe med karri- Til 2-3 porsjoner:

1 Stor Søtpotet, jeg brukte 1 1/2 middels store.

1 Sjalottløk

1 Hvitløksfedd

1/2 Chilli, rød

1 ss Karri

3,5 dl Kokosmelk

2,5 dl Vann

1/2 Grønnsaksbuljong

Himalayasalt

Pepper

2 ss Cocosa

Fremgangsmåte.

Skrell og kutt løk, hvitløk og søtpotet i biter. Ha løk og hvitløk i en kasserolle og surr sammen med cocosa på middelsvarme  til løken blir blank. Ha så i søtpoteten og stek videre i noen minutter. Ha så i resten av ingrediensene og gi det et oppkok.  Ha på lokk og la det småkoke videre på lav tempratur til søtpoteten er blitt mør. Bruk en stavmikser og jevn suppen, jeg liker å ha litt biter i så jeg moser det bare lett sammen.  Smak til med evt mer krydder eller melk.

Server suppen med Briks og smør, evt cocosa som alternativ til smøret.

 

Nå må jeg løpe til toget, bokstavelig talt for nå har jeg drårlig tid! Ha en fin dag videre!♥

#lavkarbo#middag#søtpotetsuppe#briks#sunt#mat#helse#kosthold#ernæring
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg