OPPSKRIFT : EPLEKAKE

 

Norske epler og høst = Kake!:D 

Eplekake er et absolutt must for meg å lage om høsten. Det smaker utrolig godt samtidig som det gir en sånn god høstfølelse når man lukter nybakte epler.

Enda bedre blir det når man kan lage en sunn variant som også er allergivennlig.

Kjente når jeg våknet i dag at dette var en sånn dag for kake til frokost, da jeg helst ville krype tilbake under dyna igjen! .. Men neida, i skrivende stund sitter jeg allerede på toget inn til Oslo, frokosten ( eplekake ++) er fortert, og jeg er klar for en lang hektisk dag.


 

Kaken er lavkarbo, glutenfri, melkefri, soyafri og er helt uten tilsatt sukker

Du trenger:

70 g romtemperert smør ( melkefritt)

50 g kokosblomstsukker

40 g sukringold

1 pose Eldorado vaniljesauspulver uten sukker

60 g kokosmel

40 g mandelmel

1 ts bakepulver

1,5 dl melk ( eller fløte)

2-3 epler renset og i skiver

kanel

kokosblomstsukker ( eller stevia, sukrin eller sukringold.)

 

Fremgangsmåte:

Pisk smør og kokosblomstsukker luftig. Tilsett sukringold og vaniljesauspulver og pisk videre sammen. Bland så resten av de tørre ingrediensene og ha i litt og litt om gangen til alt er godt blandet sammen. Deigen blir ganske kompakt, men det er sånn den skal være. Bland tilslutt inn melk/fløte  evt en ts kanel, og rør til det er godt blandet.

Ha deigen over i en bakepapirkledd form.

Rens og skjær eplene i skiver ( ha gjerne en skvett sitron over som hindrer at de blir brune hvis de blir liggende litt. ) Rull eplene i en blanding av kokosblomstsukker/stevia eller annen søtning og dytt epleskivene ned i deigen. 

Strø gjerne litt mer kanel på toppen.

Stek nest nederst i ovnen på 200 grader i ca 15-20 min. Ops! Ovner varier så følg med!

 

Tips!

I steden for kokosblomstsukker kan du bruke sukrin, men vanlig sukrin kan gi litt metallsmak derfor annbefaler jeg å blande med et annet søtnings alternativ også.

(Feks. sukringold, stevia, yaconsirup eller agave)

Du kan fint kun bruke kokosmel, men jeg syntes det gir bedre smak med litt mandelmel også. Med bare mandelmel blir det ikke “eplekake” 😉

 

 Ønsker alle en flott onsdag! Smil Marisol:)

#eplekake#kake#lavkarbokake#lavkarbo#sukkerfri#melkefri#glutenfri#sunt#mat#helse#kosthold#ernæring#supermat#funksjonellmat#eple
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg