FROKOST: QUINOAGRØT

For en stund tilbake bestemte jeg meg for å gå inn for å spise en skikkelig frokost hver morgen! Noe jeg ikke har vært så flink til tidligere da jeg har vært et mer “middags og kveldsmat menneske” . Jeg har nå vært flink, og er avhengi av frokost! Det gir meg rett og slett en bedre hverdag! 😀 I steden for å spise flere tunge måltider om ettermiddagen og kvelden starter jeg dagen med en energirik frokost.

Grøt er en sikker frokostvinner hos mange, og nå innkludert meg selv. En næringsrik grøt med f.eks quinoa gir en god start på dagen da det metter mye, og hjelper til med å gi et stabilt blodsukker gjennom dagen. 

I tilegg til den gode nøtteaktige smaken til quinoa har den flere helsefordeler. Blandt annet innholder den rikelig med uløslig fiber som hjelper å holde mage og tarmsystemet i gang, og er low fodmap.

Det innholder dobbelt så mye protein som andre korn, samt at proteinet er av like god kvalitet som melkeprotein. Quinoa eri tilegg glutenfritt, og er dermed et utmerket alternativ for oss som verken tåler melk eller gluten! 

Karbohydratene i quinoa er komplekse som gjør at de taes langsomt opp i kroppen. Som igjen gir et mer stabilt blodsukker.

Det en god kilde til en rekke aminosyrer og viktige mineraler som kobber, mangan, jern og magnesium, samt B-kompleks vitaminer.

 

Du trenger til 1 porsjon:

1 dl quinoa

2 dl valgfri melk

1 dl vann

1 ss hampfrø

5-6 dråper stevia

1/4 ts himalayasalt kanel

1/2 vaniljestang, frøene ( evt stevia vanilje)

1 ts smør ( jeg bruker melkefri ) 

 

Topping:

1 ts smør

steviosa

kanel

melk

 

Fremgangsmåte:

Start med å skylle quinoa og hampfrø godt i kaldt vann. Ha det deretter over i en kasserolle sammen med melk, vann, vaniljefrø og kanel. Gi det et oppkok mens du rører, og la det småkoke videre i ca 15-20 minutter, og rør en gang i blandt. Mot slutten av koketiden kan du smake til med salt og stevia dråper. Blir grøten litt for kompakt så spe med melk eller vann. Tilslutt kan du røre inn en ts smør. (valgfritt)

Spis gjerne grøten varm, og topp med steviosa, kanel, smør og melk., eller annet topping du liker godt. ( nøtter, frø, bær eller frukt)

 

 

Tips!

Som nevnt tidligere er dette en super nærigrik frokost som metter lenge, men vil du tilføre mer protein, dropp hampfrø og heller røre inn 1 ss hampprotein eller annet protein på slutten, men da må du tilføre mer veske i tilegg!

Har du stevia dråper med karamellsmak liggende gir det en ekstra god smak til grøten.

 

Enjoy! – Smil Marisol 🙂

#frokost#grøt#quinoagrøt#frokostgrøt#quinoa#næringrik#proteiner#mat#helse#kosthold#helsefordeler#ernæring#sunt#sunnmat
2 kommentarer
    1. S: hel:-) jeg bruker ikke så mye smør til vanlig, men når jeg bruker smør bruker jeg Soft Flora Spesial som er helt uten laktose og melkeprotein ( og soya) laget på rapsolje:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg