FASTELAVNSBOLLER

Lyst på boller til søndag…

uten melk,hvete,gluten,og sukker? Som samtidig er lavkarbo, fettredusert og proteinrike?

Jeg er super fornøyd med denne oppskriften, bollene ble utrolig gode! Kan nesten ikke tro hvor sunne og allergivennlige de er for å ikke snakke om lette å lage.

Boller

(9 stk passe små)

3 egg

2 eggehvitter

1 dl kokosmelk light

50 g melkefritt smør

6 ss sukrin

1 dl kokosmel

2 ts bakepulver

3 ss fiberhusk

Krem:

Sukrin melis

Kokosmelk (vanlig,den stive delen)

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og bland inn kokosmelken og sett til side.

Ha de hele eggene, eggehvittene og sukrin i en bolle og pisk fluffy. Hell deretter i smør og melk blandingen og pisk godt sammen. Bland sammen kokosmel,bakepulver og fiberhusk og sikt inn i røren. Rør så alt godt sammen til en klompefri fast deig. La deigen ligge å hvile i ca 10 min før du fortsetter. I mellomtiden kan du sette ovnen på 160 grader. Og gjøre klart et stekebrett med bakepapir.

Når deigen har hvilt ta litt kokosmel på hendene og form små boller og ha på stekebrettet.

Jeg penslet bollene med litt kokosmelk før jeg satt de i ovnen, men neste gang tror jeg at jeg vil pensle med egg for å få litt mer farge.

Stekes i ca 20 minutter og avkjøles på rist.

Fyll de avkjølte bollene med deilig krem laget av den stive delen av kokosmelken pisket sammen med sukrinmelis. Og

Strø gjerne litt melis på toppen.

Ønsker dere alle en fin fredag den 13. Uten noen ulykker. 😉

14 kommentarer
    1. Mitt liv som restehaug: Takk, så hyggelig å høre!:) noe lager jeg selv, andre ting blir jeg inspirerte av andre som feks. Kriweb.no , men så gjør jeg om oppskriftene så de blir melkefri,sukkerfri,glutenfri og andre ting fri;)

    2. Disse ble kjempegode!!! (Jeg byttet ut sukrin med frukt sukker og droppa sukrinmelisen fordi jeg klarer ikke den bitre smaken) Hele familien synes de var rå gode!! Leste foresten din artikkel i DT. Utrolig flott og rørende! Stå på og lykke til videre! Har spist samme type mat som deg i 5år nå for å holde leddgikten i sjakk og det er det eneste som funker for det også! Nå har du fått en ny følger her inne!

    3. Adele: hei Adele!:) så hyggelig å høre! Godt å høre at denne type mat hjelper for andre og andre “sykdommer” også!:) kan tenke meg det ble ekstra godt med frukt sukker i steden, tåler ikke jeg, så derfor jeg bruker sukrin;) men gøy å høre at familien din også likte det!
      Ha en fin dag!

    4. Hei! Nei jeg skjønner, fruktsukker er ikke det beste det heller.Jeg tok bare 4 spiseskjeer og skeia ut med en bolle😁.Bruker mest agave sirup i det meste men var tom for det. Var ihvertfall veldig imponert over oppskriften din.Nå prøver jeg igjen med litt salt i og sesamfrø på toppen som rundstykker. Vi får se….😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg