SKIKKELIG LCHF PIZZA

Oppskrift fra lørdagens pizza.

Det er alltid ekstra gøy når folk kaster seg over maten jeg server og syntes det er “ekstra ekstra ekstra godt” og jeg forteller etterpå at det er en sunn variant og folket ikke tror på meg fordi det er så godt, haha:):)

Pizzabunn

5 egg

2 dl revet ost

2 ts salt

2-3ts fiberhusk

1 stor ss toppet mandelmel

1 stor ss toppet kokosmel

1-2 ts bakepulver

1/2 dl fløte

1/2 dl vann

1ts organo

 

Fremgangsmåte:

Start med å sette ovnen på 180 grader.

Pisk eggene lett sammen, bland sammen og sikt inn de tørre ingredinsene. Spe med fløte og vann til en passe tykk røre, det er ikke sikkert du trenger all vesken.

Det blir en klissette røre “deig” så bruk en slikkepott og bre ut over et bakepapirkledd stekebrett.

Stek i ca 18-20 min på 180 grader.

Ta ut å ha på fyll og hjemmelaget pizzasaus ( eller ferdig kjøpt) og skru ovnen opp på 250 grader og stek i ca 10 min til osten har smeltet og fått en litt gylden farge. Jeg tar alltid litt ekstra organo på toppen.

 

Fyll

Masse skinke i biter

1 liten løk ,hakket

Sjampingjong

Sort oliven ,skåret i tynne ringer

Ost

Pizzasaus

3 hvitløksfedd ,finhakket

2-3 ss olivenolje

1/3 rødchilli, finhakket

1 boks hermetiske tomater

2 ss tomatpure

Frisk oragano (kan bruke tørket)

Frisk basilikum (kan bruke tørket)

Litt salt og pepper

Fremgangsmåte

Ha hvitløk,chilli og litt olje i en panne og fres fort sammen, pass på blir fort svidd. Ha i tomatpure og hermetiske tomater og rør sammen og la sausen små koke i noen minutter, smak deretter til med urter og salt og pepper.

 

Dette er en naturlig glutenfri variant.

For å få en melkefri variant bytt ut osten med soya eller en annen vegetar ost.Da annbefaler jeg å blande to forskjellige oster og bruke litt mindre i deigen.Fløten kan byttes ut med kokosmelk, ris,havre eller soya fløte. Du kan også bare bruke vann.

 

Varier med de grønnsakene du liker best. Jeg er alt for glad i oliven og sopp på pizza, syntes det gir ekstra god smak:)

 

#lchf#lchfpizza#lavkarbo#pizza#glutenfri#melkefri#middag#sunnmat#sunnpizza#lavkarbopizza#protein#proteinrik#proteinpizza#sunnmat#sunt#lowcarb#healthy#glutenfree#dairyfree#paleo
5 kommentarer

Siste innlegg