MIN HISTORIE

“Hallo world this is me ,life should be fun for everyone”

Hadde livet bare vært slik…

Det er mange ting dere ikke vet om meg person bak bloggen. Dette har jeg ikke skrevet om tidligere, jeg tenkte derfor at det var på tide.

 

Som 4 måneder baby ble jeg adoptert fra Bogota Colombia til verdens beste foreldre her i Norge.

Men når jeg da ble et halvt år ca så var jeg ofte syk og dårlig og bare skrek når jeg fikk mat.

Mamma og legen fant fort ut at jeg ikke tålte melk, så dette ble kuttet ut.

Jeg ble noe bedre, men aldri bra.

Mamma var flink å lagde mat fra bunnen av , grovt brød, drakk sjeldent brus og saft eller spiste godteri og søtsaker.

Men jeg bare raste opp i vekt uten grunn , og da jeg var 7-8 år fikk jeg kyssesyken og ble sengeliggende. Det medførte at jeg fikk ME kronisk utmattelse, og aldri blitt frisk siden, og nå er jeg 23 år.

Jeg spiste omtrent bare 3-4 rugsprø med tomat og agurk på en hel dag men ble kraftig overvektig!! I 11års alderen var jeg hos Fedon Lindberg og fikk beskjed om at jeg hadde insulin resistens og stor fare for diabetes 2 innen kort tid. Jeg tok i tillegg masse allergi tester og fant ut at det er masse mat jeg ikke tålte å spise.

Etter det begynte jeg å legge om kosten og spise sunn lavkarbo mat. Og med dette gikk jeg ned mange mange kilo.

Jeg har lest masse om mat, dietter, kosthold og ernæring. I tillegg så har jeg lavt stoffskifte og IBS (irritabel tarm syndrom)

Jeg har i perioder vært totalt sengeliggende i et mørkt rom pga ME og jeg ble på et tidspunkt ekstremt undervektig! Ja så på et tiår gikk jeg fra å være overvektig til farlig undervektig!

Med dette har jeg funnet ut at det å spise riktig mat for meg er livs viktig!! Da snakker vi totalt avgjørende i perioder for å holde meg i livet!

 Med mat fra bunnen av, uten gluten sukker, hvete, laktose, melkeprotein ,forskjellig kjøtt og fisk, grønnsaker og frukt kan dette bli svindyrt og vanskelig!- Men jeg prøver å få dette til på sunn og “billig ” måte 😉

Siden jeg har “gluten og hvete allergi” og ikke “cøliaki” på papiret får jeg heller ikke noe dekket.

 

“Life is easy if you wear a smile, just be your self…”

Ja det er sant, jeg smiler prøver å gjøre det beste ut av situasjonen:) det hjelper ikke å legge seg ned å syntes synd på seg selv…

Det er alltid noen som har det verre en seg selv. 😉

 

Jeg elsker å lage sunn mat og brenner for å inspirere andre!

Håper dere vil fortsatt følge meg og klikke dere inn for oppskrifter og inspirasjon til en sunn hverdag!

13 kommentarer

Siste innlegg