OPPSKRIFT: SUPERKNEKKEBRØD

 


Som det nattmenneske jeg er, i tilegg til at det natt til mandag var superstor fullmåne og total måneformørkelse på samme tid, fant jeg like godt ut siden jeg skulle ha lunsjbesøk, at hvorfor ikke legge i vann frø og kjerner så gjestene skulle få nybakt superknekkebrød! 😀 Haha! Jeg kjenner at perfeksjonisten i meg kommer frem!…

Uansett, jeg var spent på om de skulle falle i smak hos venninene mine, så jeg serverte selvfølgelig annet knekkebrød og godt brød. Men vet du hva, IKKE noe annet enn mine hjemmelagde knekkebrød ble rørt! 😀 De er heller ikke dem som velger sunn mat hvis det er annet tilgjengelig. ;-)(No offense jenter )

Til 4 brett:

♥6 dl Linfrø

♥2,5 dl Gresskarkjerner  

♥4 dl Solsikkefrø  

♥2 dl Knuste linfrø  

♥5 ss Chiafrø

Bløtlegges over natten, eller ca i 7-8 timer.

♥ 3 tomater

♥ 2-3 Hvitløksfedd

3 ts Sitron

♥ 3 ts Himalayasalt

♥ 1 rød Chilli

♥ 2 never Gressløk

♥ 1klype pepper

Fremgangsmåte :

Finn frem en stor bolle og bløtlegg  linfrø, knuste linfrø, solsikkekjerner, gresskarfrø og chiafrø i vann  i ca 7-8 timer, gjerne over natten.

Ha i litt mer vann når det nærmer seg slutten hvis det virker litt tørt.

Ha de andre ingrediensene i en fodprosessor og bland sammen til en fin konsistens, gjerne med litt biter, det smaker bare godt. 

Hell blandingen i sammen med de bløtlagte frø og kjernene og rør for hånd.

Kle 4 stekebrett med bakepapir, fordel røren utover og spre den med en slikkepott. Ca 1/2 cm tykk.

Bruk en pizzaskjærer og rut opp ønsket størrelse knekkebrød.

Stek på varmluft 160 grader i ca 1 t og 10 min. 

Midt i steketiden bytt plass på brettene

La knekkebrødene tørke på ettervarme med døren på gløtt i ca 15 min eller lenger og avkjøl på rist.

Strø gjerne litt himalayasalt over på slutten.

 

Tips!

Du kan gjerne bruke nøtter i steden for frø og kjerner, bare mengden til sammen er den samme.

Urter, krydder og grønnsaker kan varieres, her bare smaker du deg frem til kombinasjoner du liker.

Tørketid for dehydrator er 42 grader i 12-14 timer!

 

Disse knekkebrødene blir fast innventar på Ost & Vinkvelder hos meg! 🙂

#superknekkebrød#raw#rawfood#vegan#paleo#oppskrift#lavkarbo#frokost#bakst
4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg