Bløtkake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

inneholder sponsede produkter

Denne bakemiksen gjør det lettere å bake det du har lyst på!

Funksjonell Mat har kommet med dette helt nye produktet og jeg har nå fått testet det ut! 🙂

Bakemiksen er fri for gluten, melk og raffinert sukker (++) og er et godt lavkarboalternativ når du vil slenge sammen noe i en fei.

Her trenger du kun å tilsette egg, olje og vann. Bakemiksen kan brukes til kaker, muffins og blant annet scones.

Den er supergod på smak(!), men har litt samme problem som annen glutenfri bakst at den kunne hevd litt mer. Derimot veier den veldig gode smaken opp for det og kan virkelig anbefales.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

I anledning 17.mai og den nye bakemiksen har jeg slengt sammen en bløtkake som jeg deler oppskrift med dere nå. Jeg lagde en litt mindre versjon av vanlig størrelse, men ønsker du en større kake bare dobler du oppskriften.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Bløtkake

 

BUNN

1/2 pk. Bakemiks

2 Egg

1 dl Melk- jeg brukte mandelmelk

1/2 dl Flytende olje /eventuelt melkefritt smør

 

FYLL

1- 2 Bananer /jordbær eller annen frukt og bær

Piskbar fløte uten melk eller kokoskrem

2,5 – 3 ss SukrinMelis

Noen dråper stevia vanilje

 

TOPPING

Friske jordbær

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

FREMGANGSMÅTE

1. Sett ovnen på 175 grader.

2. Blad sammen bakemiksen, melk, olje og egg til en jevn røre.

3. Ha bakepapir i bunnen av en 18 cm form, smør sidene med litt olje eller smør og hell røren over. Sett midt i ovnen og stek i ca 25 min. Føg med underveis. (dobler du oppskriften skal den steke i ca 35 min).

4. Avkjøl kaken på rist i formen først.

5. Pisk krem med sukrinmelis og vaniljedråper. Sett kaldt til kaken er avkjølt. I mellomtiden kan du kutte opp banan og jordbær.

6. Del kakebunnen i to med en skarp kniv. Ha den ene bunnen over på et fat. Fyll bunnen med banan og pisket krem. Legg den andre bunnen over og topp med mer krem og masse deilig jordbær. Sett i kjøleskapet til servering. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

TIPS!

– Som andre bløtkaker smaker denne nesten enda bedre på dag 2.

– Selv syntes jeg denne kaken ble veldig god som den er. Ønsker du derimot å dynke bunnen med appelsinsaft,  anbefaler jeg heller å bytte ut ca 2 ss  av melken i bunnen i stedet.

– Doble gjerne oppskriften for en større kake

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#lavkarbo #bløtekake #funksjonellmat #bakemiks #glutenfri #melkefri #sukkerfri #kake #sunt #mat #oppskrift #kosthold #helse
4 kommentarer

Siste innlegg