Sunt “godteri” barna elsker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

inneholder afiliatelnker

Gi barna noe sunt som også smaker veldig veldig godt!

Ofte får jeg spørsmål om oppskriftene og kostholdet mitt anbefales til barn. Det er ikke noe direkte fasitsvar på akkurat det, da barn er like forskjellige som oss voksne. Selv fikk jeg beskjed om å spise lavkarbo fra leger da jeg var rundt 10 år og siden det har jeg holdt meg helt unna raffinert sukker, gluten og raske karbohydrater.

Derimot anbefales det ikke med kunstig søtning til de aller minste, da anbefaler jeg heller å bruke lavglykemiske natrulige alternativer som f.eks kokossukker som jeg har brukt i denne oppskriften her.

Ikke minst er barna glad i frukt! Det ser jeg på mine egne tantebarn også, frukt som kuttes opp spises. Kommer det derimot melkesjokolade og godteri på bordet, vil de ikke lenger ha frukt. Altså gi barna sunne alternativer og da vil de ikke savne alt annet så lenge du ikke tilbyr det.

Denne oppskriften er superenkel, fri for gluten, melk. raffinert sukker, korn, egg og nøtter. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Banankos

 

1 Banan

Hampfrø

Rå sjokolade

 

RÅ SJOKOLADE

50 g Kakaomasse

25 g Kakaosmør

3-4 ss Kokossukker

1 ts Lecithin -sløyf om du vil ha oppskriften uten soya

1 klype Himalayasalt

1 klype Vaniljepulver

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

FREMGANGSMÅTE

1. Del opp bananen i biter og legg den sammen igjen på en askjett og sett i fryseren mens du lager sjokoladen.

2. Lag sjokoladen ved å smelte kakaosmør og kakaomasse over vannbad. Rør deretter i lecithin, kokossukker, salt og vaniljepulver. La blandingen stå over varmen til kokossukker har begynt å løse seg opp. Avkjøl sjokoladen til romtemperatur.

3. Ta bananen ut av fryseren, hell over ønsket mengde sjokolade og strø over med godt med hampfrø. 

4. Nytes med en gang, eller settes i fryseren og nytes kaldt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#sjokolade #suntgodteri #mat #oppskrift #kosthold #glutenfru #melkefri #sukkerfro
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg