Linsekaker

Mandag igjen, og den kommer alltid like fort å brått på! 😉

Jeg kjører kjøttfri dag i dag, som jeg som regel alltid gjør på mandag. Det å ha en fast dag i uken uten kjøtt gjør at jeg rett og slett utfordrer meg selv til å prøve mange nye råvarer og kombinasjoner som jeg vanligvis ikke ville valgt sammen med kjøtt. 

I dag er hovedingrediensen røde linser og ut av det ble det disse sykt gode linsekakene. 

Linsekaker

 

ca 12 stk

250 g Røde linser + vann

2 Hvitløksfedd

2 Gulrøtter

1 Pastinakk

2 ss Kokosmel – eventuelt annet mel

1/2 Sitron, saften

Kruspersille

Himalayasalt

Pepper

Chilikrydder

FREMGANGSMÅTE

1. Ha linsene i en kjele med vann, tilsett 2 hele hvitløksfedd og kok til linsene er møre.

2. Skrell og kutt gulrøttene og pastinakken i mindre biter og kok møre i en annen kjele.

3. Hell vannet av begge kjelene og ha råvarene i en food prosessor og kjør sammen til en litt grov konsistens. Bland deretter inn resten av ingrediensene og smak til med krydder og urter. 

4. Form linsekaker og stek på middelsvarme i en stekepanne med smør eller olje til kakene er gyldne og sprø på begge sider.

5. Server gjerne med en salat og en form for dressing f.eks guacamole eller paprikasaus.


-MariaMarisol

Følg meg gjerne på instagram her, facebook her og snapchat “mariamarisol


 

#kjøttfri #middag #sunt #linsekaker #vegetar #mat #oppskrift #kjøttfrimandag
5 kommentarer

Siste innlegg