Sukkerfri marengskake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

inneholder afiliatelenker

Sukkerfri marengskake!

Helt uten gluten, melk, soya, korn og nøtter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Marengs

4 Eggehviter

1 dl Sukrin

1 ts Eddik

1 klype Himalayaslat

 

Kremfyll

2 Bokser ekte kokosmelk, ikke light.

– La boksene stå kaldt over natten, minimum et par timer så melken skiller seg. Skrap ut den tykke hvite massen og dette er det du skal bruke for å lage kokoskrem.

Steviosa sukker eller annen sukkerfri søtning

 

Mangopure

1  Mango 

Noen dråper sitron

 

Topping

Mango

Fiken

Sukkerfri sjokolade

 

FREMGANGSMÅTE

1. Sett ovnen på 125 grader.

2. Pisk Eggehvittene ganske stive, tilsett deretter sukrin og pisk videre til en stiv marengs.

3. Ha i eddik og salt og pisk et par minutter til.

4. Legg marengsen i en sirkel på et bakepapirkledd stekebrett, sett nederst i ovnen  og stek i ca 30 min. – Skru deretter av ovnen uten å sette opp døren og la marengsen stå i ovnen til den er avkjølt.

5. Pisk kokoskremen til en luftig konsistens, (det hvite faste fra kokosmelken når den har skilt seg) med litt steviosa eller annen ønsket søtning. – Sett i kjøleskapet til den skal på kaken.

6. Mangopure lager du vet å mose mango i en blender, stavmikser eller food prosessor, med noen dråper sitron til en glatt pure.

7. Skjær gjerne opp litt ekstra mango, fiken og riv sjokolade til å toppe kaken med.

8. Bre et lag med krem over den avkjølte marengsen, ha over mangopure, mango, fiken og topp tilslutt med revet sjokolade.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TIPS!

– Det å lage en 100% hvit marengs uten vanlig raffinert sukker er nesten umulig. Selv har jeg funnet ut av sukrin er det beste alternativ for å få riktig konsistens og utssende. – Du må gjerne prøve med andre søtningmilder også, men dette er min erfaring.

– Gradene har mye å si for hvordan kaken blir, her stekte jeg bunnen i ca 30 min på 125 grader noe jeg syntes tidsmessig er veldig bra. -Allikevel blir kaken litt brunere enn vanlig dessverre. MEN steker du marengsen på rundt 90-100 grader eller mindre og lar den heller stå lenger, vil du få en hvitere farge. Hvor lenge kaken må stå da er jeg litt usikker på, der må du nesten bare prøve deg frem. Jeg vet det funker for det har jeg gjort mange ganger, men jeg må alltid gå å titte på kaken underveis når den er i ovnen, uten å lukke opp døren, for å se hvordan den steker og hvor lang tid den trenger.

– Tåler du ku-melk kan du selvfølgelig bruke vanlig fløte til kremfyllet, eventuelt soya eller havrefløte om du tåler det.

-Jeg brukte steviosa sukkker i kremen, men du kan bruke annen søtning om du heller ønsker det, eventuelt også et dryss vaniljepulver.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

#sukkerfri #marengs #marengskake #pavlova #sukkerfri #melkefri #mat #oppskrift #kake
6 kommentarer

Siste innlegg