Søtpotetgranola

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I dag startet jeg rett og slett dagen med å lage en ny porsjon med granola, og denne gangen har jeg faktisk laget den med søtpotet. 😀 NAM! Visste du at det gikk an? – Ikke jeg heller før jeg så en oppskrift på en eller annen amerikansk side, men den inneholdt sukker og andre ingredienser jeg ikke bruker, derfor måtte jeg lage en sunn versjon med mange gode næringsstoffer i stedet. 

Oppskriften kan virkelig anbefales så jeg håper du vil prøve den ut! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Søtpotetgranola

 

1 Søtpotet

30 g Kokosolje

3 ss Flytende søtning- f.eks fibersirup, honning, yaconsirup eller lønnesirup

200 g Havregryn -glutenfri

150 g Valnøtter – eller andre nøtter

100 g Solsikkekjerner – eller andre kjerner

50 g Kokoschips 

1 ts Vaniljepulver

2 dryss Kanel

1 klype Salt

 

FREMGANGSMÅTE

1. Forvarm ovnen til 180 grader. (Varmluft om du har)

1. Skrell og kutt søtpoteten i mindre biter, og Kok den i micro i ca 5 min.

2. Ha søtpoteten i en food prosessor (eller bruk en stavmikser) sammen med kokosolje og flytende søtning og kjør sammen til en pure.

2. Bland sammen de tørre ingrediensene i en bolle, hell over pureen og bland godt sammen med en spiseskje.

4. Bre blandingen utover et bakepapirkledd stekebrett og sett midt i ovnen. Stek i ca 40 min pluss/minus og rør noen ganger i blandingen innimellom slik at det ikke bare er toppen som blir stekt.

5. Når blandingen er tørr kan du skru av ovnen og sette døren på gløtt. La blandingen tørke og bli avkjølt.

 

TIPS!

– Tomme kokosoljeglass er perfekte for oppbevaring av granola!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-MariaMarisol

#granola #oppskrift #sukkerfri #glutenfri #melkefri #lavkarbo #mat
8 kommentarer

Siste innlegg