Skoleboller

SAMSUNG CSC

inneholder affiliatelenker 

Skoleboller er absolutt den beste “gjærbaksten” jeg vet om!

Siden jeg hverken tåler hvete, melk, sukker eller gjær som de tradisjonelle skolebollene er laget av har jeg rett og slett glemt bort hvor godt det smaker! – Ikke visste jeg heller at man kunne lage disse SÅ gode som både er lavkarbo og allergivennlig før jeg begynte å trikse og mikse! 😀

Disse er absolutt en god erstatning for orginalen! Smaken av vaniljekrem, kokos, melis sammen på bollene er helt nydelig 😀

SAMSUNG CSC

Oppskrift på disse farlig gode skolebollene som er helt fri for gluten, melk, sukker, gjær, soya og korn, skal jeg dele med dere nå! Som sagt er de lavkarbo og kan gjøres paleo ved å bruke naturlig søtning, se “tips” lenger ned.

SAMSUNG CSC

 

SKOLEBOLLER

BOLLER

ca 8 stk.

4 Egg

4 ss Sukrin gold

2 dl Mandelmel

1 toppes ts Bakepulver

1 klype Himalayasalt

2 ss Kokosmel

2 ss Fiberhusk

2 ss Kardemomme

1 klype Kanel

3 ss Kokoskrem- den tykke delen av kokosmelken

3 ss Kokosmelk

50 g Smør – jeg bruker melkefri smør. ELLER kokosolje

+ 1 Egg til pensling

 

FREMGANGSMÅTE

1. Pisk eggene til eggedosis, ha i litt og litt sukrin gold underveis og pisk det godt sammen.

2. Tilsett kokoskremen og kokosmelken og bland det sammen.

3. Rør sammen de tørre ingrediensene og tilsett i eggedosisen under pisking.

4. Ha tilslutt inn smeltet avkjølt smør og bland alt godt sammen.

5. La deigen stå å hvile i ca 10 min 

6. Form ca 8 boller og legg på et bakepapirkledd stekebrett.- Deigen er litt klissete, men det er slik den skal være. Trykk bollene litt flatere enn vanlig boller og lag en grop i midten. La bollene ligge å hvile i ca 10 min. Pensle deretter med et sammenpisket egg.

7. Stek bollene midt i ovnen på 180 grader i ca 20-25 min.

8. Avkjøl bollene på rist og fyll deretter med vaniljekrem og pynt gjerne med melis og kokosstrø.

 

VANILJEKREM

3 Eggeplommer

3 dl Kokosmelk 

2 1/2 ts JBKM -Johannesbrødkjernemel

1 ts Vaniljepulver

1-2 ss Steviosa

2 ts Sukrin

 

FREMGANGSMÅTE

1. Rør ut JBKM i 1 dl av melken i en kjele. Tilsett deretter resten av melken gradvis mens du rører hele tiden.

2. Ha resten av ingrediensene i kjelen og varm opp under omrøring. Vaniljekremen skal ikke koke, men rør hele tiden til kremen tykner, det tar noen minutter.

3. Når vaniljekremen har tyknet hell den over i en glassbolle og avkjøl over vannbad.

5. Fyll den avkjølte kremen i skolebollene. 

 

MELIS

Eggehvite

Sukrinmelis

 

FREMGANSMÅTE

1. Melis lages ved å blande sammen eggehvite og sukrinmelis til en jevn tykk blanding. Ta ikke for mye eggehvite om gangen da blir melisen veldig rennende. 

SAMSUNG CSC

TIPS!

– Disse bollene er laget helt uten melkeprodukter, men tåler du melk kan kokoskrem byttes ut mot f.eks kesam og kokosmelken byttes ut mot annen valgfri melk.

– For å gjøre oppskriften paleo kan du bytte ut sukringold med kokosblomstsukker. Kokosblomstsukker kan også brukes i vaniljekremen, men da vil du få en mørkere farge på kremen.

– Kardemomme er med på å gi en skikkelig god smak på bollene, men det kan fint sløyfes eller tilsettes mer for en rikere smak.

 

Håper skolebollene faller like mye i smak hos deg som det har gjort her i huset! 😀

SAMSUNG CSC

– Maria Marisol

#skoleboller #lavkarbo #melkefri #glutenfri #sukkerfri #kokoskrem #sunt #mat #helse #kosthold #ernæring #sunnmat #oppskrift #boller #utensoya #utengjær #godt #mat 
12 kommentarer
    1. Wow, disse har jeg sjukt lyst til å lage (kanskje jeg gjør det i morgen). Men jeg har ikke kokosmel så er det noe annet jeg kan bytte ut det med?

    2. Charlotte: Hei hei! Kokosmel kan byttes ut mot annet valgfritt mel eventuelt mer mandelmel 🙂 kokosmel trekker til seg mye væske i forhold til annet mel så du må kanskje ha i en Extra spiseskje eventuelt 2 ss av annet mel + 1 liten ss til av fiberhusk.. Men prøv deg frem til du får en passe deig som er litt klissete …. Lykke til! Håper de faller i smak 🙂

    3. Så kjempegodt ut!!!!! Et lite spm om kokosmelk: Kokosmelken som skal være i vaniljekremen, er det bare den blanke væsken? Eller er det blandingen av det hvite og det blanke? Det samme gjelder jo egentlig i bollene også… det står kokoskrem og kokosmelk….

    4. Anne: Hei Anne!
      Beklager at det var vanskelig å forstå! Det jeg mener med kokoskrem er den tykke delen på kokosmelken. Med kokosmelk mener jeg blandingen av den blanke væsken og den tykke kremen. Den blanke væsken alene blir kokosvann.. Håper det ble lettere å forstå nå. Takk for tilbakemelding!:) ha en fortsatt fin kveld:)

    5. Oyvind: Takk for at du sa ifra. Jeg har sendt de mail. Ser også at de har skrevet feil ang kokoskremen, så bruk heller min oppskrift her på siden om du vil lage solebollene 🙂

      Ha en fin kveld!

    6. Endelig en blogg med mat som jeg kan spise som ser kjempegod ut – har funnet mange oppskrifter jeg vil prøve 😊 Noen spørsmål: 1) pisker du alle ingrediensene sammen til slutt i en kjøkkenmaskin? Jeg laget eggedosis og vendte det andre inn i et forsøk på å ikke miste luften i eggedosisen, men kanskje det ble bommert – røren ble veldig løs og fuktig. 2) Bruker du måleskje eller spiseskje, hvor nøye skal man være, som sagt det ble veldig løs og fuktig deig her. 3) I butikkene nå selger de kokosmelk pr liter, samme konsistens som havremelk osv, regner med den kan brukes sammen med den tykke delen av boksen?

    7. Trude: Hei hei!
      Så hyggelig å høre! 🙂
      1. Pisk inn resten av ingrediensene og lar deigen svelle litt slik at den blir mer fast.
      2. Bruker spiseskje.
      3. Ja, den kan brukes sammen med den tykke delen av kokosmelkboksen.

      🙂

    8. Ser ut som veldig mye kardemomme. Kan det ha sneket seg inn feil benevnelse? 2 ss er mye. Tror du mener 2 ts?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg