Sjokoladegranola

SAMSUNG CSC

Lavkarbo , sukkerfri, glutenfri, melkefri, kornfri

Det er ny uke igjen og jeg starter den med litt hjemmelaget sjokoladegranola. Kjempegodt sammen med iskald nøttemelk, yoghurt eller som topping på grøt og smoothie.

Ferdig granola / musli som man får kjøpt på butikken har som regel et veldig høyt innhold av karbohydrater da de er basert på korn og gjerne tilsatt sukker. Selv de “sunnere” variantene vil du nok bli overrasket over hvor mye sukker de inneholder, enten i form av tilsatt sukker eller i tørket frukt.

Min granola er basert på nøtter, frø og kjerner. Jeg brukte det jeg hadde i skuffer og skap så du må gjerne bruke det du har, men ca samme mengde til sammen. 

SAMSUNG CSC

 

Sjokoladegranola

100 g Mandler

50 g Cashewnøtter

50 g Gresskarkjerner

50 g Solsikkekjerner

50 g Kokosflak

2 ss Kokosolje

0.5 dl Fibersirup Gold

2 ss Kokosblomstsukker

3-4 ss Kakaopulver

1 klype Salt

2 ss Vann

SAMSUNG CSC

FREMGANGSMÅTE

1. Sett ovnen på 150 grader ( eller 130 g varmluft )

2. Hakk nøtter og frø i ønsket strørrelse og bland sammen med resten av de tørre ingrediensene, men kun ca 30 g av kokosflakene.

3. Smelt kokosolje i en kjele og bland inn fibersirup. Hell deretter blandingen over de tørre ingrediensene og bland godt sammen.

4. Rør tilslutt inn 2 ss Vann

5. Fordel utover i et tynt lag på 1 eller 2 stekebrett og sett i ovnen. Etter 15 min rør litt om på brettene og stek videre i ca 15 min. Nå kan du strø over resten av kokosflakene og steke videre i ca 5-10 min. Avkjøl på rist!

Oppbevares i en krukke med lokk eller i en boks!

SAMSUNG CSC

TIPS!

– Bruk det du har tilgjengelig av nøtter, frø og kjerner.

– Kokosolje kan byttes ut mot smør eller rapsolje

– Tilsett gjerne mer Fibersirup om du vil ha den søtere. Fibersirup kan byttes ut mot honning eller annet sirup, men de er ikke helt sukkerfrie.

– Kokosblomstsukker kan sløyfes eller byttes ut mot f.eks sukrin gold. 

SAMSUNG CSC

#lavkarbo#graola#sukkerfri#melkfri#glutenfri#kornfri#paleo#vegan#sunnmat#sunt#mat#helse#kosthold#ernæring#sjokolade#sjokoladegranola#sjokolademusli#nøtter
6 kommentarer

Siste innlegg