Jucing vs. smoothie – imunnforsvar-boost

SAMSUNG CSC

God formiddag!

I dag vil jeg dele en super immunforsvar-smoothie! Inneholder kun rene råvarer du kan finne på din nærbutikk. 

Ingen ting er som en skikkelig boost når man føler seg litt uggen i kroppen, som jeg gjør i dag…


 

Jucing vs smoothie

Som du sikkert har skjønt er jeg en “smoothiejente”. På bloggen ligger det mange oppskrifter på  smoothie, men lite på juicing. 

Når man juicer frukt og grønnsaker presser man juicen ut av frukten/grønnsakene og da mister man mye av de viktige mineralene, kostfibre og en god del antioksidanter som naturlig er i frukten/grønnsakene.

Kostfibre er derimot veldig viktig spesielt fra frukt og grønt da de er med på å senke blodsukkeret når vi får i oss karbohydrater, som det er i frukt og grønt. Det er også viktig for tarmfloraen, for å holde magen i gang….

Vi spiser jo ofte frukt og grønnsaker nettopp for å få i oss disse mineralene og antioksidantene, men når vi juicer får vi derimot ikke i oss like mye næring. –  Noe man kanskje ikke tenker så mye over…

Derfor lager jeg som regel smoothies hvor jeg tilsetter forskjellige grønnsaker osv når jeg vil ha i meg godt med næring.

Det er derimot ikke negativt å juice, så lenge man får i seg frukt og grønt på andre måter også.

Det kan være et alternativ om du sliter med å få i deg eller barna dine nok grønnsaker, og smoothie ikke er favoritten. 

Hvis jeg juicer er det fordi jeg vil kose meg med noe friskt, eller vil få i meg alger og greens som jeg da rører ut i litt ferskpresset juice. Dette er et mye bedre alternativ enn juice man får kjøpt på butikken.

Server gjerne ferskpresset juice på en varm sommerdag, til gjester, søndagsfrokosten eller når du måtte ønske.

Mitt tips er derimot å se på det som “1 om dagen” ikke ” 5 om dagen”, og la grønnsaker være den største prosenten av juicen.

Jeg tror det er med jucing som kosthold ellers, alt med måte!

SAMSUNG CSC

I denne smoothien har jeg ikke akkurat skjult grønnsakene, for her har jeg brukt søte gulrøtter som gir en helt fantastisk farge og masse antioksidanter.

Smoothie med gulrot og eple

 

2 Medium Gulrøtter

2- 3 Epler

7 g Ingefær

2 ss Sitronsaft

2,5 dl Vann

 

FREMGANGSMÅTE

1. Kutt opp gulrøtter, epler og ingefær og ha i en blender med resten av ingrediensene og bland sammen til en jevn konsistens.

2. Server med en gang.

 

SAMSUNG CSC
 

TIPS! 

– Jeg har brukt søte røde epler.

– Har du vondt i halsen eller er litt febersyk er denne helt perfekt! – Tilsett gjerne en ts honning for å smøre halsen og systemet litt ekstra. Evt om du bare vil ha den søtere.

 

#smoothie#imunnforsvar#boost#jucing#jucingvsblender#jucingvssmoothie#ingefær#gulrot#glrotsmoothie
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg