Nøttekjeks

SAMSUNG CSC

Hei og god fredag! ♥

I dag vil jeg dele en oppskrift på noen supre kjeks! Disse tar kort tid å lage og er både lavkarbo og paleo. Helt uten melk, gluten, korn og sukker.

Jeg fikk ca 8 kjeks av oppskriften, men det kommer ann på hvor store du vil ha de.

I skrivende stund sitter jeg å koser meg med melk og kjeks 😀 Perfekt kos på en regneværsdag som denne. 

Jeg gleder meg forresten til å ta med disse i tursekken å komme meg på skauen en dag. Tror disse smaker ekstra godt i frisk luft på en lang tur 🙂

 

SAMSUNG CSC

Nøttekjeks 

Ca 8 stk

80 g kvernet nøtter – en blanding av hasselnøtter, valnøtter og mandler. Evt. kun en av delene eller andre nøtter.

30 g Kokosblomstsukker

1 egg

1 klype Himalayasalt

1 ts Vaniljepulver

1 ss Kokosolje

1 ss Agavesirup

Hakket nøtter, sjokolade og tørket frukt

 

FREMGANGSMÅTE

1. Sett stekeovnen på 160 grader varmluft (om du har)

2. Kvern hasselnøtter eller andre nøtter til mel.

3. Bland inn kokosblomstsukker, himalayasalt og vaniljepulver, og rør tilslutt inn 1 egg, kokosolje og agavesirup

4. Bruk en ts og legg 6-8 “klatter” deig på et bakepapirkledd stekebrett og ha over valgfri hakkede nøtter, sjokolade og frukt.

5. Sett midt i ovnen i 14-16 min, avkjøl på rist.

 

SAMSUNG CSC

TIPS!

– Bløtlegg gjerne nøttene først. – Nøtter er veldig sunt og næringsrikt, men det kan derimot være vanskelig å fordøye, spesielt for tarmer/mager som allerede er i litt ubalanse. Grunnen til dette er at de inneholder noe som heter fytinsyre som er enzymhemmende. Det hindrer opptak av mineraler av annen mat vi spiser, samtidig som mineralene og vitaminene i selve nøttene og frøene blir mindre opptagelige for oss.

Ved å bløtlegge nøtter og frø før bruk frigjøres denne fytinsyren og det gjør at mineralstoffene lettere tas opp og fordøyes i kroppen. I tillegg blir den litt bitre smaken borte.

– Nøtter, kokosblomstsukker, vaniljepulver, agavesirup og kokosolje har jeg brukt fra Økosjokolade .

Agavesirup kan byttes ut mot fibersirup, yacon eller f.eks honning. Smak til underveis.

– Kokosblomstsukker kan byttes ut mot annen søtning f.eks sukrin gold.

– Jeg brukte en blanding av hakkede aprikoser, gojibær, kokos, cashewnøtter og sjokolade. Tips! Atkins barer smaker helt nydelig i!

SAMSUNG CSC

 

#nøttekjeks#kjeks#nøtter#paleo#lavkarbo#glutenfri#melkefri#sukkerfri#kokosblomstsukker#sjokolade
4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg