Supermaten linfrø i en supersmoothie

SAMSUNG CSC

En av de beste frokostene jeg kan få er absolutt en smoothie. Her kan man bruke så mange forskjellige ingredienser for å gjøre smoothien ekstra næringsrik og mettende, noe som er viktig for en god start på dagen. Til frokost bruker jeg gjerne grønnsaker og bær som base, mens smoothies til kos og dessert tilsetter jeg gjerne frukt og holder igjen på grønnsakene.

Jeg er veldig fan av greens og supermat så dette er noe jeg alltid putter i i en eller annen form. Et par ts knuste linfrø er helt supert å tilsette, de er spesielt kjent for sitt høye innhold av kostfiber og omega-3 fettsyrer som er flerumettede fettsyrer som kroppen ikke kan produsere selv. Linfrø er også godt for fordøyelsen og hjelper mot forstoppelse og treg mage.

Knus gjerne førene for opptimalt næringsopptak ellers passerer de bare rett igjennom kroppen. Disse frøene er rett og slett skikkelig supermat, men det er viktig å ikke overdrive bruken da for mye kan faktisk være giftig for kroppen. Det sies at man maks skal innta 2 spiseskjer om dagen, og 2 teskjer om morgen er derfor helt innenfor. 

Blåbær og linfrø sammen er gull for hjertet ditt da blåbær har et høyt innhold av flavioner som hinder hjerte og karsykdommer, samtidig som de sammen fordobler mengden kalium som hjertet trenger for å opprettholde og regulere hjerteslag. Fettsyrene i linfrø senker også LDL kolestrolet, den “dårlige” typen i kroppen samtidig som det øker HDL kolestolet, den “gode” typen.

En ultimat måte å få i seg disse to sammen på er ved å blande de i en smoothie, som jeg har gjort her 🙂 Bruk helst økologiske ingredienser.

SAMSUNG CSC

Dette har jeg hatt i smoothien min i dag, men du kan selvfølgelig bruke andre grønnsaker osv også.

Blåbærsmoothie med linfrø

Frosne blåbær

1/3 Squash

1 bit Agurk

1 bit Ingefær

1/3 pose Salatmix ( jeg brukte romanomix)

2 ts Knuste linfrø

Noen dråper stevia vanilla creme

Vann til passe konsistens

TILLEGGSINGREDIENSER

1 ts Ricebran

1 ts Purley greens max

1 ts Chlorella

 

FREMGANGSMÅTE

1. Ha alle ingrediensene i en blender og bland sammen til en jevn konsistens.

2. Topp gjerne med litt kanel, gresskarkjerner og frosne bringebær eller noe annet godt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg