Proteinrike lavkarboboller med krem

SAMSUNG CSC
 

Det er fastelaven på søndag og boller må man ha! Sist gang jeg la ut oppskrift på boller er faktisk ganske nøyaktig et år siden…. 😉 

Jeg har gått ut fra samme oppskrift, men med noen justeringer…;)

Dette er ikke bare en “sunnere”  oppskrift på boller, men SUNNE boller ! 😀

Jeg ser ofte folk legge ut oppskrifter hvor de skriver “sunnere boller”, og ja bollene blir sunnere med grovere mel, eller med mindre/uten sukker, men det er fortsatt ikke noe sunt når hovedingrediensen er hvetemel. Her er det lett å gå i fella og tro at maten man spiser er sunn og derfor forsyner man seg med både to og tre boller, noe du kanskje ikke ville gjort om det hadde vært en helt vanlige boller.

En regel å lære seg:

Begrepet sunnere blir ofte brukt om oppskrifter/matretter som i utgangspunktet er usunne og noe vi ikke har gått av i større mengder.

F.eks “sunnere potetgull med 30% mindre fett” – Vi vet at potetgull fortsatt ikke er sunt for det.

Begrepet sunt blir ofte ( burde bli ) brukt om oppskrifter/matretter der hovedingrediensene rett og slett inneholder god næring som proteiner, sunt fett, lavglykemiske karbohydrater, vitaminer og mineraler osv.

F.eks. Squash lasagne der pastaplatene er tatt helt ut og erstattet med squash.  ELLER disse bollene HER :


SAMSUNG CSC

 

Sunne boller

ca 6-7 boller

5 Egg ( mellomstore)

6-7 ss Kokosblomstsukker

1 dl Melk eller fløte, jeg brukte kokosmelk light

50 g Smør , evt melkefritt som jeg bruker

1 dl Kokosmel

1 dl Sesammel

2 ts Bakepulver

3 ss Fiberhusk

1-2 ts Kardemomme

+ 1 Egg til pensling

 

FYLL

Krem ( se oppskrift lenger ned)

Syltetøy uten sukker

 

FREMGANGSMÅTE

1. Smelt smør, sett til side og avkjøl.

2. Pisk sammen egg og kokosblomstsukker til en løs eggedosis i en bakebolle.

3. Bland sammen romtemperert melk/fløte og avkjølt smør og ha dette i eggedosisen mens du pisker .

4. Ha de tørre ingrediensene sammen i en skål og bland det godt. Bland det deretter inn i resten av røren og pisk videre til du har fått en jevn deig.

5. La deigen stå å svelle i ca 10 min.

6. Bruk en spiseskje og form ca 6-7 boller på et bakepapirkledd stekebrett.

7. Pensle bollene med sammenvispet egg.

8. Sett midt i ovnen på 160 grader i ca 20-25 min

9. Avkjøl på rist.

 

SAMSUNG CSC
 

 

KOKOSKREM

1 boks fullfettet kokosmelk – den stive delen ( sett i kjøleskapet 2-3 timer før bruk, eller over natten.)

2 toppede ss sukrinmelis

 

SAMSUNG CSC
 

 

FREMGANGSMÅTE

1. Ta ut den stive delen av kokosmelken.

2. Pisk opp den stive kokosmelken med sukrinmelis til kremkonsistens. – Blir kremen litt for løs setter du den bare noen minutter i kjøleskapet.

 

SAMSUNG CSC
 

MONTERING

1. Skjær av toppen på bollene og lag gjerne en liten grop ( mindre søl når du serverer og spiser). Fyll bollene med sukkerfritt syltetøy. Jeg brukte jordbær. 

 2. Ha kremen i en sprøytepose og sprøyt over syltetøyet

3. Legg på toppen av bollen og dryss over et lag av sukrinmelis

SAMSUNG CSC
 

TIPS!

– Jeg brukte kokosmelk i bolledeigen, men her kan du bruke f.eks mandelmelk, vanlig melk eller fløte i steden.

– Jeg fylte bollene med kokoskrem da jeg er allergisk mot vanlig melk, men her kan du selvfølgelig bruke vanlig pisket krem.

– Oppbevares i en tett pose på benken eller i kjøleskapet.

– Bollene kan også fryses.

 

#boller#fastelaven#fastelavensboller#melkefri#glutenfri#sukkerfri#proteinrik#lavkarbo#lavkarboboller
6 kommentarer
    1. Anna: Hei, det har jeg ikke peiling på, jeg teller ikke kalorier, men her kommer hovedsaklig kaloriene fra egg og fettredusert sesammel og kokosmel som bare sunt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg