Bli kvitt søtsuget

SAMSUNG CSC

 

1. Kutt ned på sukker og raske karbohydrater! – Ja sukker gir raskt energi, men bidrar ikke til å gi kroppen noen viktige næringsstoffer, og blodsukkeret faller raskt igjen.

Kutter du konsekvent ned eller helt ut sukker i 1-2 ukers tid vil du merke veldig raskt at søtsuget forsvinner. Alt etter hvor mye sukker du vanligvis inntar. Flere vil allerede merke at søtsuget er borte etter et par dager, mens for andre vil det ta opp mot to uker.


2. Faste måltider er alfa og omega. 

Start helst dagen med en god fiberrik frokost. Det vil hjelpe deg til å ha et stabilt blodsukker utover dagen. Selvom du kanskje ikke føler deg så sulten om morgenen så trenger kroppen drivstoff til å opprettholde kroppens normale funksjoner. Spis gjerne hver tredje til fjerde time. Et jevnt blodsukker vil gjøre at du unngår plutselige søtsug.

 

3. Unngå kunstig søtstoff. 

Inntak av kunstig søtt i form av light brus osv, “lurer” kroppen til å tro at den får sukker, men da den ikke får det vil det gi mer søtsug enn det man hadde fra før. Tilsett heller smak i vannet  f.eks i form av presset sitron eller lime. Bruk natulig søtning i matlaging, som ren stevia, yaconsirup eller dadler.

 

4. Sunn snacks.

Ha alltid noen sunne og raske alternativer tilgjengelig. Oppkuttede grønnsaker og bær i kjøleskapet, en neve usaltete nøtter og en bit mørk sjokolade er også gode alternativ, eller lag hjemmelaget grønnkålchips. Unngå å ha melkesjokolade, godteri og potetgull osv. i kjøkkenskapet. Vi vet nok alle at ligger favotittsjokoladen i skapet,  gjør den ikke det veldig lenge! 😉 

 

5. Plan og egenvilje!

Det sies at “det du vil får du til”, og det er en stor sannhet i det! Lag en plan, bestem deg for å holde den, vær konsekvent og du vil lykkes!

 

SAMSUNG CSC

 

ERFARINGER:

Selv har jeg vært en stor tilhenger av  light brus. Jeg kunne drikke 2 l (!!) pepsi max om dagen ( hjelpes, flaut å si dette høyt) .Jeg gikk ikke opp i vekt av det, så tenkte rett og slett ikke over hvor skadelig det var for kroppen. Jeg hadde jo så mange allergier og det var så lite jeg kunne kose meg med uansett, og kaffe drikker jeg ikke heller, så Pepsi Max var jeg totalt avhengig av…FAIL!

Heldigvis har jeg stor selvdisiplin, og når jeg bestemmer meg for noe skjer det ikke halvveis. 

Jeg bestemte meg for at nå skal det bli slutt på brusdrikkingen, og var fullt i gang allerede neste dag. Da var det bråstopp! Jeg kjente trangen til pepsi max bygde seg opp og jammen meg fikk jeg ikke skikkelig abstinenser også i form av hodepine og hele kroppen var urolig. – MEN utrolig nok gikk det ikke mange dagene, 2.-3 kanskje før brusen allerede var glemt. Søtsuget minsket også for hver dag som gikk, og det er ikke noe tvil om at det var den brusen som både ga meg vondt i hode og lyst på søtt.

Det gikk flere måneder før jeg tok en slurk igjen! Første gangen var i et bryllup hvor glasset mitt ble ufrivillig fylt opp. Jeg tok et par slurker, men det smakte absolutt ikke like godt som jeg husket. Siden har jeg tatt et halvt glass et par ganger, i bryllup den siste gangen + en gang på besøk. Det er faktisk ikke noe jeg har lyst på lenger, utrolig deilig!

 

Følger du de 5-stegene over er jeg sikker på at du raskt vil merke at søtsuget forsvinner. Dette klarer DU! Lykke til ! ♥

 

#blikvittsøtsuget#sukkerfri#kosthold#mat#helse#ernæring
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg