Sarah Bernard

SAMSUNG CSC
 

 

NO Christmas whitout this goodie! 😀

En av mine juletradisjoner som jeg har tatt meg videre ( nå hørtes jeg veldig voksen og etablert ut hahaXD ) – er god gammeldags Sarah Bernard! 

Som barn lagde mamma flere slag julebakst. Kransekake, delfiakake, krumkaker og en haug av småkaker. En av mine absolutte favoritter var Sarah Bernard! 😀

(Må legge til at dette er min søsters favoritt også, hun har til å med oppkalt sin eldste datter etter oppskriften, “Sarah” xD Hehehe 😉 nei da, men hennes favoritt det er det!)

 

SAMSUNG CSC
 

 

 

Etterhver som jeg ble syk og måtte legge om kostholdet, la det litt demper på bakelysten til jul. Jobben med å finne de perfekte sammensetningene av alternative ingredienser er ikke alltid så lett. Tro det eller ei, jeg er egentlig ikke en “kakeperson”! Når jeg først skal “gidde” å spise kaker, skal det smake veldig godt! 😀

I år syntes jeg at jeg har klart å lage den beste sunne varianten av Sarah Bernard! Den har IKKE en kunstig søtsmak, men en god myk bunn, og en fyldig kremet topping, med herlig smak av “Sarah Bernard” .

Rett og slett helt perfekt! 😀

 

SAMSUNG CSC
 

SARAH BERNARD

Bunn:

200g Mandler

3 store Dadler, eller 5 små

3 Eggehvitter

85 Sukrin Gold

45 g Sukrinmelis

1 ts Bakepulver

 

Fyll:

250 g Smør- Melange , (melkefritt melange dersom du ikke tåler mellk)

3 ss Sukrinmelis

2-3 Dadler, store eller 4-5 små

6 Eggeplommer

2 1/2 barneskje, Raw Kakaopulver ( jeg bruker fra merket Supernature)

5-6 dråper Stevia Vanila Creme

 

Trekk

200g Sjokolade, jeg bruker mørk sjokolade fra merket sukkerfritt som er uten både melk og sukker

1 ts Cocosa

 

SAMSUNG CSC

 

FREMGANGSMÅTE 

1. Kvern mandler til mel

2. Ha mandler og dadlene ( til bunnen) i en foodprosessor og bland sammen.

3. Stivpisk eggehvittene. Tilsett sukrin gold og sukrinmelis litt og litt underveis og pisk til tykk marengs.

4. Vend inn mandlene og bland sammen for hånd.

5. Fordel blandingen utover et bakepapirkledd stekebrett ( eller lag porsjonskaker) .

6. Sett i ovnen på 175 grader i ca 20 min.

7. Avkjøl!

 

 Mens bunnen er i ovnen kan du lage fyllet.

8. Pisk smør og sukrinmelis hvitt.

9. Mos dadler i en foodprosessor og tilsett i smørblandingen.

10. Pisk inn en og en eggeplomme.

11. Ha i kakao og bland videre.

12. Tilsett tilslutt stevia dråper og pisk godt sammen.

13. Sett i kjøleskapet.

 

Når kakene er avkjøt, kan du ha på fyllet, bruk evt en sprøytepose.

Sett kakene kaldt i 10 min.

 

SJOKOLADETREKK.

14.Smelt sjokolade og cocosa over vannbad, trekk av platen og la det avkjøle seg litt.

15. Ha tilslutt sjokoladen over kakene.

 

SAMSUNG CSC
 

 

SAMSUNG CSC

 

Oppbevares i fryseren!

#sarahbernard#sukkerfri#melkefri#glutenfri#sun#julebakst#julekake#sjokoladekake#nøttebunn#mandlerbunn
6 kommentarer
    1. Takk for svar! Gleder meg til å prøve i morgen:-) Hvor mange eggeplommer skal deg være i fyllet? Finner det ikke i ingredienslisten, bare i fremgangsmåten. På forhånd takk igjen, og riktig god jul!:-)

    2. Kristin: Å, beklager, litt sliten i hode når jeg skrev det innlegget her skjønner jeg.
      Godt at du sier ifra of spør! takk ;D det skal være 6 eggeplommer,- nå har jeg rettet innlegget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg