Chocolate recipe that never made it

SAMSUNG CSC
 

Oppskrift som aldri kom på bloggen! I høst  lagde jeg disse fløyelsmyke sjokoladebitene med gojibær. Grunnen til at de ikke har kommet på bloggen er rett og slett fordi jeg ikke fant igjen bildene jeg hadde tatt! Haha;D  Jeg har alt for mange bilder på mac`n som MÅ slettes! Uansett bedre sent enn aldri!, her skal dere få oppskriften.

HJEMMELAGET SJOKOLADE:

100 g Kakaomasse

50 g Kakaosmør

1 ts Steviosa

1 ts Kokosblomstsukker

1/2 ts Vaniljepulver

1 klype Salt

 

1 ts Lechitin ( kan sløyfes)

1 ts Ricebran ( kan sløyfes)

Gojibær  

(valgfritt, kan byttes ut mot f.eks nøtter)

 

SAMSUNG CSC

FREMGANGSMÅTE:

1. Smelt kakaomasse og kakaosmør på svak varme over vannbad. 

2. Ha i resten av ingrediensene og rør godt sammen. Jeg bruker en vips.

3. Hell blandingen over i former og sett i kjøleskapet i ca 30 min. – Vil du korte ned tiden, sett i fryseren i ca 15-20 min.

 

TIPS!

– Jeg bruker kakaosmør og kakaomasse fordi da holder sjokoladen seg mere fast i romtemperatur.

– Kokosblomstsukker har en Gi på 35, mens Steviosa har GI på 0.

– Steviosa og kokosblomstsukker kan byttes ut mot annet sukker/søtning. F.eks sukrinmelis,  yaconsirup eller agavesirup. – Bruker jeg en form for sirup i oppskriften bruker jeg max 40 g til dette blaningsforholdet. ( ikke mer, helst 20.)

– Vaniljepulver kan byttes ut mot Stevia vaniljedråper, eller sløyfes.

– Lecithin er et fettstoff som ofte finnes i ferdig sjokolade du får kjøpt i butikken. Det er fordi det er en emulgator som gjør at fett og vann blandes sammen. Dette gir en myk sjokolade som smelter i munn!

– Ricebran er rik på B- vitamin og fiber. Ved bruk av dette i hjemmelaget sjokolade får du en bedre søtsmak i tilegg til gode næring.

– Lecithin og ricebran kan evt sløfes, og byttes ut mot f.eks. nøttesmør eller melkepulver. – Det gir litt annen smak og konsistens, og næringsinnholdet blir ikke det samme!

– Gojibær kan sløfes eller byttes ut mot f.eks nøtter eller annet godt.

 

#sjokolade#rawsjokolade#økologisk#hjemmelaget#sukkerfri#melkefri
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg