Snikstart på julen med kokosmakroner

I sammarbeid med Atkins Norge

Jeg har snikstartet på julebaksten, ja jeg vet vi bare er i begynnelsen av november, men som blogger må jeg jo starte tidlig med å gi dere gode oppskrifter dere kan prøve dere på til jul. 😉

For all del det er lov å kose seg i julen, det skal hvertfall jeg med den beste samvittighet!  For oss med allergier må man ha litt alternativ bakst å velge mellom, og da lager jeg baksten like godt sunn i tilegg. Vinn-vinn! Det er nok av usunnheter man kommer til å spise uansett…

Noe av det beste jeg vet er kokosmakroner, men jeg syntes aldri jeg har fått den helt riktige konsistensen før, men disse ble rett og slett supre! Perfekt smak og konsistens, sprø på utsiden og seige inni. Nam! 😀


 

KOKOSMAKRONER :

Ca 15 stk.

200 g Kokosmasse

200 g Sukrin

4 Eggehvitter

8-12 dråper Stevia Vanila creame

2 ss (store ) Cocosa/kokosfett

Evt mørk sjokolade  + 1 ts cocosa til å dyppe makronene i tilslutt. – jeg brukte mørsk sjokolad fra merket sukkerfritt som er både uten melk og sukker.

 

FREMGANGSMÅTE :

1. Smelt cocosa, kokosmasse og sukrin i en kasserolle på lav varme til sukrinen har smeltet. 

2. Pisk eggehvittene lett for hånd i en bolle og bland inn stevia dråper.

3. Ta kasserollen av platen og rør raskt inn eggehvittene og hell blandingen over i en bolle og avkjøl i noen sekunder.

4. Bruk en spiseskje og og form kokostopper i håndflaten, og legg i muffinsformer.

5. Sett på et stekebrett og stek på 170 grader midt i ovnen i ca 16-18 min .

6. Avkjøl på rist.

7. Kokosmakronene smaker vedige gode som de er, men vil du ha det lille ekstra kan du smelte cocosa og sjokolade og dyppe makronene i tilslutt.

8. Oppbevar i en lufttett boks.

 

TIPS !

– Når du skal blande inn eggehvittene i den varme kaserollen må du huske å løfte den av platen og røre fort og godt ellers får du speilegg. 😉

– Jeg har prøvd med andre søtningsmidler enn sukrin, men det blir rett og slett ikke like bra. De forskjellige søtingsmidlene løser seg opp på forskjellige måter og gir et annet resultat.

 

Håper du blir fristet til å prøve oppskriften! 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg