LUCUMA

 

 

Ukens supermattips!

Jeg fikk utrolig mye respons sist uke da jeg skrev om Bipollen. veldig mange meldinger lå brått på innboksen på facebook, samt flere private mail med flere som hadde spørsmål rundt Bipollen og forskjellige råvarer, kosthold og helse.  Det syntes jeg er veldig hyggelig! Jeg vil gjerne dele kunnskapen/erfaringene jeg har rundt dette området og håper jeg kan og være til hjelp ! Jeg har svart dere alle så godt jeg kan….

Videre skal jeg fortsette å skrive utfyllene innlegg om forskjellige råvarer. Dere må gjerne komme med ønsker om hva dere vil lese mer om… 

Over til dagens råvare …

LUCUMA

Informasjon om Lucuma:

Kommer fra Sør – Amerika og er en super næringsrik peruansk frukt. Kalles også for gull av inkane. Den inneholder blandt annet betakaroten, jern, sink, vitamin B3, kalium kalsium, og fosfor. 


 

Den har en mild og fruktig søtsmak som kan minne om en blanding av vanilje og karamell. – Noen syntes også den kan minne om søtpotet.

Lucuma ligner på en avocado utvendig, med et hardt grønt skall. Under skallet finnes det søtt og mykt fruktkjøtt. Kjøttet er gult og har en tekstur som minner litt om en tørr eggeplomme. Derfor blir frukten offtest spist i pureform eller i pulverform. 

Lucumapulver er rett og slett tørket og malt fruktkjøtt, og det får man kjøpt på helsekost og blandt annet nettbutikker.

Helsefordeler med Lucuma:

– Gunnstig for å regulere blodsukkeret og stablisere energinivået.

– Naturlig søtningsmiddel. – Fantastisk som søtningmiddel da det er naturlig og har en lav GI – glykemisk indeks på rundt 25, og er derfor et yppelig alternativ til sukker som har GI på 68 .

– Rik på jern, – som øker energinivået ved å forbedre transporten av oksygen til cellene.

– Healing.- Det sies at Lucuma fremmer sårheling, regenerering av ødelagt vev og fornying av celler.

– Høye nivåer av betakaroten: essensiellt for øyehelse og hudens elastisitet.

– Høyt innhold av mineraler. – Lucuma innholder 14 viktige sporstoffer inkludert høye nivåer av kalium, natrium, kalsium, magnesium og fosfor.

– Fiber.- Lucuma har et høyt innhold av fiber som blandt annet er viktig for tarmfunksjonen, da den hjelper til å tømme tarmen for avfallsstoffer.

Bruk av Lucuma:

Som smaktilsetning og/eller søtning i matlaging. Kan brukes alene eller i kombinasjon med andre søtningsalternativer som f.eks yaconsirup, agavesirup, stevia eller kokosblomstsukker. Smaken av Lucuma er ikke så sterk så man må smake seg frem til hvor mye man liker å bruke.

Erstaningsforhold. For hver ss brunt sukker, erstatte 2 ss lucuma pulver for optimale smaksresultater.

Ha pulveret  i smoothies, iskrem, karameller, sjokolade, bakst og andre desserter. Det kan også strøs over grøt eller frokostblanding.

Egne erfaringer:

Jeg har fått helt dilla på lucumapulver! Jeg har en form for IBS- irritabel tarm syndrom og reagerer fort på forskjellig mat og deriblandt søtning. Lucuma derimot kan jeg helt trygt bruke uten å bli oppblåst i magen. Jeg bruker det mest i smoothies, hjemmelaget sjokolade og karameller. Jeg har insulin resistens og merker heller ikke noe særlig blodsukkerstigning ved bruk av lucuma. Det skal sies at jeg har ikke diabetes, men jeg får rask blodsukkerstigning av raske karbohydrater. Jeg er opptatt av at maten jeg putter i meg skal være ren og næringsrik og det kan jeg trygt si at lucuma er!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg