OPPSKRIFT: GRANOLA

 


 

Hjemmelaget granola på yoghurt er noe av det beste jeg vet til frokost! Det metter godt og lenge, og granola kan spises med yoghurt, melk eller på grøt.

Som regel lager jeg en liten porsjon litt fort og galt i en stekepanne når jeg skal spise det, derfor har oppskriften ikke kommet på bloggen tidligere,- men nå skal jeg dele orginaloppskriften med dere.

Du trenger:

2 dl Valnøtter

2 dl Hasselnøtter

2 dl Pecannøtter

2 dl Gresskarfrø

2 dl Sesamfrø

2 dl Solsikkekjerner

2 dl Hampfrø

1 dl Linfrø, hele

2 dl Kokos, tørket

1  dl vann

2 store ss Cocosa

1 klype Himalyaalt

4 ss Yaconsirup

1 dæsj Kanel ( kan sløyes)

Fremgangsmåte:

Forvarm ovnen til 180 grader.

Ha alle de tørre ingrediensene i en fodprosessor og hakk til ønsket konsistens. Jeg liker litt store biter så ett par sekunder i fodprosessoren holdt for meg. Ha det deretter over i en blandebolle.

Smelt cocosa sammen med yaconsirup, jeg tok det i en kopp i mikroen.  Hell det over de tørre ingrediensene sammen med vann og rør godt sammen.

Spre blandingen utover på et bakepapirkledd stekebrett. Sett midt i ovnen og la stå i ca 15 minutter. Pass på å rør underveis så det ikke bare er toppen som blir stekt.

Avkjøl!

Tips!

Nøtter og frø kan varieres med det du liker.

Yaconsirup kan byttes ut mot honning, stevia, sukrin, kokosblomstsukker eller annet du liker, men ikke smelt det sammen med cocosa. 

Lag gjerne dobbel porsjon og oppbevar i en krukke på benken.

 

 

 

 

#oppskrift#granola#hjemmelaget#lavkarbo#paleo#utensukker#sukkerfri#utengluten#glutenfri#mat#helse#kosthold#ernæring
6 kommentarer

Siste innlegg