OPPSKRIFT: LEVERPOSTEI


 

Endelig har jeg fått laget en etterlengtet porsjon med hjemmelaget leverpostei! 😀 mitt absolutte favoritt pålegg! 

Å få tak i en leverpostei som både er melkefritt, glutenfritt og low fodmapvennlig er så å si umulig,- derfor lager jeg min egen i steden.

Jeg lager med kyllinglever, og det har så utrolig mange super egenskaper:

– En utmerket kilde til høykvalitets protein
– Naturens mest konsentrerte kilde til vitamin A
– Overflod av alle B-vitaminer , særlig vitamin B12
– En av våre beste kilder til folsyre
– En god kilde i form av jern
– Sporstoffer, slik som kobber, sink og krom
– CoQ10, et næringsstoff som er spesielt viktig for hjerte og kar-funksjon
 

Du trenger: 

500 g Kyllinglever ( kjøpt på meny)

1 ts Himalyasalt

1 ts Johannesbrødkjernemel

1 ts Sort pepper

1 dl Vann

1 ts Frisk rosmarin

2 Kvister frisk basilikum

Bruk evt andre krydder, eller hakk løk for mer/annen smak på posteien, De krydderne jeg har brukt er IBS vennlige.

 

Fremgangsmåte

Start med å skylle av overflødig blodvann av leveren. Ha den deretter i en blender og kjør på full guffe i 30 sek. Ha så i resten av ingrediensene. og bland godt sammen i blenderen i nye 30 sek.

Smør en brødform som rommer 11/2 l med olivenolje eller Pam-spray, og hell i røren . Vil du ha en høyere postei så bruk en mindre form.

Sett ovnen på 160 grader.

Fyll en dyp langpanne med varmt vann og sett formen oppi,og sett den midt i ovnen i ca 45 minutter.

Avkjøl posteien i formen, og bruk en kniv og vend ut posteien.

Jeg delte den i to, og fryste halvparten, og la resten i kjøleskapet.

 

Kyllinglever er kjempesunt, og det har et lavt kaloriinnhold, lavt innhold av fett,null karbohydrater og masse protein.

Leter du etter en ny protein kilde, annbefaler jeg å prøve å lage din egen leverpostei! 😀 Kyllinglever er også mildt i smaken, og jeg syntes det blir en veldig god postei.

 

Ha en God lørdag kjære lesere!:D  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg