OPPSKRIFT : MATMUFFINS LAVKARBO

Hei og hopp! 😀 

I dag vil jeg dele denne supre oppskriften på matmuffins med dere. Yppelig som frokost, lunsj eller kveldsmat og ikke minst som matpakke på farten. Fyllet kan varieres så her kan du lage din egen vri med dine favoritt ingredienser…


 


 

Du trenger: ca 10  – 12stk

4 egg

3 dl melk

1/2 dl nøytral eller en god olivenolje

1 dl vann

100 g sesammel

70 g mandelmel

1,5 ts bakepulver

2 ts himalayasalt

1-2  ts pepper

1 1/2 ss fiberhusk

1 ts gurkemeie ( det er den som gir den gule fargen)

 

Fyll:

150 g skinke i biter

1/4 gul paprika, kuttet i biter

1/4 rød paprika

1-2 tomat, kuttet i biter

1 bit (3-4 cm) squash, kuttet i biter

Hakket gressløk

1- 2 ss gresskarfrø ( til topping)

1 – 2 ss solsikkekjerner ( til topping)

 

Fremgangsmåte:

Pisk egg, olje, melk og vann sammen i en bolle. Bland de tørre ingrediensene sammen og blan inn i eggblandingen. Rør godt så du unngår klumper.  Bland deretter inn fyllet, og evt smak til med litt mer krydder.

La røren stå å svelle i 10 min før du fordler den i ca 12 solide muffinsformer, og strø litt gresskarfrø og solsikkekjerner på toppen.  Stek på nest nedersterille i ca 25 minutter.

Avkjøl på rist, eller server rykende varme muffins og da gjerne med smør ved siden av 😀

 

Tips!

Oppbevares i kjøleskapet, men tåler mange timer i romtemperatur, som f.eks niste.

Kan fryses.

Helst unngå å åpne opp ovnen under steketiden, da muffinsene lettere detter sammen. Mine stod nøyaktig i 25 minutter og ble perfekte.

Gurkemeie er det som gir den gule fargen, den kan sløyfes, men annbefales å bruke hvis man har irritabel tarm, da gurkemeie blandt annet skal virke betennelses dempende og galle drivende.

Oppskriften kan du bruke som en base for matmuffins, men selvfølgelig variere fyll og krydder.

 

#matmuffins#lavkarbo#muffins#frokostmuffins#lavkarbomuffins#sukkerfri#melkefri#utenmelk#utengluten#glutenfri#utengjær#lowfodmap#eggmuffins#paleo#helse#mat#kosthold#ernæring
1 kommentar
    1. Hei 🙂
      Ble super inspirert av oppskriftene på bloggen din! Vært på en velassortert import butikk og handlet inn til den store gullmedaljen! Nå er frø og kjerner lagt til bløt over natten som skal bli til super-knekkebrød i morgen tidlig 🙂 I tillegg har jeg tenkt å prøve meg på grønnsaks-knekkebrød og matmuffins for å få brukt opp eggeplommene som blir til overs. Ser at jeg har alt jeg trenger til hver eneste oppskrift jeg har lest igjennom til nå, unntatt sesam-mel! Tror du det går fint å bruke mandel-, soya-, eller kikertmel som substitutt? I morgen vil jeg helst være på kjøkkenet og kose meg i stedet for ut i kulden på bussen til byen 😉 Gleder meg til å prøve flere av oppskriftene! Følte det var et aldri så lite lykketreff når jeg ramlet over bloggen din på en søvnløs natt! Tusen takk for at du deler oppskriftene dine <3 Fortsatt god helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg