OPPSKRIFT:GRØNNKÅLCHIPS

Den ultimate snacksen året rundt!:-)

 

Etter eventet med Trine Berge fikk jeg skikkelig smaken på grønnkålchips igjen!- jeg som har vært storspiser av det i perioder! 😉

 

Jeg invisterte i en dehydrator for noen år siden, noe jeg ikke har angret et sekund på, da jeg har brukt den veldig mye, blandt annet til chips:-)

 

Oppskriften er til dehytdrator, men legger ved en rask versjon til ovn.:)

 

 

Du trenger til et brett Spicy Chips

 

1 pakke grønnkål

Marinade:

2 dl macademianøtter (bløtlagt, og hakket i biter, cashew kan også brukes)

½ stor rød paprika, hakkes i biter

1 ts sitronsaft

1 ss eplesidereddik

2 ts tamari

1 ss næringsgjær

1,5 ts løkpulver

¼- ½ ts salt (etter smak)

½ rød chilli, hakkes

 

( 1 klype cayennepepper)

 

Fremgangsmåte

 

Bland sammen alle ingrediensene til marinaden, bruk gjerne en blender eller stavmikser, og smak til. Vil du ha dressingen sterkere kan du tilsette en klype cayennepepper.

Skyll deretter grønnkålen godt, og la den renne av seg.

Riv så av bladene på grønnkålen til passe biter. Masser marinaden inn i grønnkålbladene og legg på et teflexark og sett i dehydratoren. På ca 41 grader. Det tar 10-12 timer så sett gjerne over natten.

Etter ca 8 timer snu brettene og vend litt på bladene.

 

Oppbevar tørt i romtemperatur i en krukke med lokk!

 

Rask variant i ovn.

Det blir ikke Rawfood, men passer perfekt en kveld du er fysen på noe snacks!

 

Ha den marinerte grønnkålen over på et bakepapirkledd stekebrett. Sett i ovnen på 200 grader varmluft.

 

Tips!

 

– Doble gjerne oppskriften når du lager i dehydrator. Det holder seg lenge i feks. En kakeboks.

– varier marinaden for andre smaker.

– tåler du ikke nøtter kan du bruke feks. thahini.

Håper du vil prøve å lage grønnkålchips!;-)

3 kommentarer
    1. mmm… Har også laget grønnkålchips nå, fant øko i butikken så da måtte jeg bare kjøpe og lage chips. Litt annen variant enn denne men med næringsgjær og cashewnøtter og dill, løk, hvitløk, persille 🙂

    2. Nina Bakke: nam, det hørtes godt ut, du kan fint bruke cashew i denne oppskriften også, bare jeg som desverre er allergisk.. Men med dill løk, hvitløk og persille må jeg teste neste gang! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg