KANELSNURRER -LOWCARB

God dag kjære lesere! 

Ferien er over, og hverdagen er her igjen. Håper dere alle har hatt en nydelig påske. Det har jeg hatt, fylt med familie, gode venner og ikke minst påskeegg 🙂

Selvom ferien er over, er det ingen grunn til å slutte å kose seg. Det gjelder bare hva du koser deg med! 

I dag er det vist kakedagen, har jeg ikke fått med meg, men jeg har ihvertfall bakt litt. 

Det ble det sunne og gode kanelsnurrer/boller, uten melk, sukker, gluten, gjær og soya.

 

 

 

Du trenger

120 g mandelmel

65 g smeltet melkefritt melange

2 store egg

1/2 ts salt

2/3 ss bakepulver

1 stor ss fiberhusk

3 ss sukrin melis / eller annen søtning

 

Fyll

2 never hakka mandler

1 neve rosiner / gojibær for lavkarbo

mykt smør

kanel

sukrin sukker

Topping

1 egg + litt melk til pensling ( jeg brukte kokosmelk light)

1 eggehvitte

sukrinmelis

kanel

Fremgangsmåte:

Bland sammen de tørre ingrediensene uten om sukrin i en bolle og bland sammen. Ha egg og sukrin i en annen og pisk til eggedosis. Smelt smøret og hell over de tørre ingrediensene og bland godt sammen. Ha deretter i eggedosisen og bland sammen til en deig.                     Sett deigen i kjøleskapet i ca 10 minutter eller mer. Gjør du ikke det, blir deigen ganske umulig å jobbe med.

I mellomtiden hakk nøtter, og bland sammen mykt smør,mandler,sukrin og kanel etter smak, og sett til side. Ta heller mindre kanel og sukrin, enn for mye.

Når deigen er klar, legg den mellom to bakepapir og bruk en kjelve og kjevl den ut så tynt du klarer uten at den blir ødelagt. Deigen blir ikke like stor som vanlig kanelboller. 

Ha av det øverste bakepapiret, og smør ut fyll blandingen over og smelt gjerne litt smør og hell over. Har du ikke tatt så mye kanel og sukrin, strø litt mer over.

Med hjelp av bakepapiret under, rull deigen sammen til en lang rull. Bruk en skarp kniv og skjær ca 2-3 cm store biter. Snu biten til du får lagene opp, og  trykk den litt utover.

Ha over på et stekbrett og pensle over med en blanding av egg og melk.

Stek på 180 g i ca 19 minutter. Sett deretter ovnen på 200 g og set i 6 minutter til. Følg med ovner varierer

Avkjøl på rist og topp med glasur laget av sukrinmelis og eggehvitte.

 

Så er det bare å kose seg! Ha en fin lille lørdag alle sammen!

#kanelbolle#bolle#kanelsnurrer#lavkarbo#sunt#utenmelk#utensukker3utengluten#sukkerfri#melkefri#glutenfri#bakst#lavkarbobakst
7 kommentarer
    1. Hei Maria Marisol
      Jeg tenkte prøve å bake cinnamon buns, men lurer på hva fiberhusk er?
      Hvis du har noen gode alternativ for gluten og
      Melkeallergikere, og også diabetes er jeg veldig glad om du har noen tips til bakegruppa mi.
      Mvh Marit

    2. Marit Kvitberg: Hei:) Beklager sent svar.
      Fiberhusk er glutenfritt, jeg har gluten allergi.
      Fiberhusk er pulveriserte psylliumfrøskall.
      Det er fint for å erstatte gluten i bakst for å få det luftigere samtidig som det binner deigen.
      Det er en gul eske, fåes på de fleste matbutikker og helsekost.
      Alt på bloggen her er glutenfritt og sukkerfritt, har selv insulin resistens også Det meste er også melkefritt, har melke allergi å, er det melk i en oppskrift står det tydelig!
      Jeg bruker mye kokosmelk, noe mandelmelk og soyamelk.
      Man kan fint bruke rismelk også, men det er ikke det beste for diabetes.

      I baking, kan man fint bruke mandelmel, kokosmel, sesammel, soyamel og fere. Det finnes mye glutenfrie melblandinger, men det bruker ikke jeg pga veldig høy GI som ikke er diabets vennelig.
      som sukker erstatning, bruker jeg stevia, sukrin og yacon sirup for det er lav GI 🙂
      Håper dette var til hejlp

      Klem fra meg

    3. Hei! Endelig en lavkarbo bakst-oppskrift uten kokosmel! Gleder meg til å prøve denne. Prøver meg på lavkarbo, men tåler ikke melk, og i tillegg reagerer jeg på kokos! Det er såå typisk. Kan ha litt av det, men hvis det er mye begynner jeg å klø i halsen og blir varm i ansiktet. Og alle lavkarbo oppskrifter er med kokosmel! Så nå ble jeg veldig glad 😀 Du har en veldig inspirerende og bra blogg!

    4. Tonje: Takk så hyggelig å høre! 😀 Håper de faller i smak! Ikke så lett med både lavkarbo og uten melk og kokos…. Jeg syntes de ble gode hvetfal, anbefaler mye fyll:D

    5. Tonje: Forresten så tror jeg disse hadde blitt enda bedre med kokosblomstsukker, jeg har selv erfart at sukrin kan gi en litt metallisksmak i bakst, derfor har jeg mer og mer gått over til kokosblomstsukker, agvave og yaconsirup…men prøv deg frem det du liker og tåler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg